Brak ładowania na niskich obrotach

Sprawy techniczne związane z modelami serii F, czyli maszyny jedno i dwucylindrowe (rzędowe) - S, R, ST, GS, CS, X, XChallenge, XCountry, XMoto...

Moderatorzy: Grzesiek, Tank

Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: bachu » sobota 13 lip 2019, 21:13

Mieliśmy jechać do Szwajcarii w niedzielę, ale od czwartku walczę z ładowaniem i kończą mi się pomysły.

Awaria nastąpiła w trasie, w trakcie jazdy. Wcześniej miałem ładowanie 14.4-14.8V (niefabryczny regler Shindengen SH775). Nagle spadło do 14.1-14.2V na obrotach od 3000RPM. Poniżej spadało stopniowo do najniższej wartości 12.4V na wolnych.

Sprawdziliśmy do tej pory:
1. Napięcia na fazach alternatora takie same między fazami od kilkunastu V do ponad 60V powyżej 3000 RPM. Oporność między fazami identyczna i wynosząca 0.05 Ohm.
2. Podmieniony akumulator - bez zmian.
3. Test na kilku innych regulatorach - bez zmian.
4. Podpięcie regulatora bezpośrednio do akumulatora - bez zmian.
5. Oporność między główną masą a minusem akumulatora - 0.02 Ohm. Spięliśmy też dodatkowo masy kablem do odpalania silnika - bez zmian.
6. Odpięcie przedniej lampy (tylna lampa LED, więc mały pobór prądu) - ładowanie na wolnych 14.1V do 14.3V na wyższych obrotach. Włączenie jakiegokolwiek poważniejszego odbiornika prądu powoduje spadek do <13V (grzane manetki, światła drogowe/mijania) na wolnych obrotach.

Czy ktoś ma jeszcze jakiś pomysł, czy nastawiać się, że mimo teoretycznie właściwych odczytów alternator jednak padł?
bachu
 
Posty: 21
Rejestracja: wtorek 10 kwie 2018, 09:53
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Re: Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: Ula Torge » sobota 13 lip 2019, 21:45

Masz zwartą diodę w alternatorze.
GL 1.5
Awatar użytkownika
Ula Torge
 
Posty: 1214
Rejestracja: wtorek 08 wrz 2015, 20:53
Has thanked: 20 times
Been thanked: 9 times

Re: Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: bachu » sobota 13 lip 2019, 22:40

Motocykl to F800ST, więc alternator jest typowy dla motocykli - nie ma diod.
bachu
 
Posty: 21
Rejestracja: wtorek 10 kwie 2018, 09:53
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Re: Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: Ula Torge » niedziela 14 lip 2019, 20:13

To jak chcesz zamienić napięcie przemienne na stałe bez diod? Być może tam są tyrystory, ale to też diody.
GL 1.5
Awatar użytkownika
Ula Torge
 
Posty: 1214
Rejestracja: wtorek 08 wrz 2015, 20:53
Has thanked: 20 times
Been thanked: 9 times

Re: Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: żużu » niedziela 14 lip 2019, 20:16

Kończy się izolacja uzwojeń statora.
Częsta przypadłość twina 650/700/800.ObrazekObrazek

R1200RT '05. Cieszyn.
Awatar użytkownika
żużu
 
Posty: 2175
Rejestracja: czwartek 17 kwie 2014, 17:02
Lokalizacja: Cieszyn
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: bachu » niedziela 14 lip 2019, 23:23

Ula Torge, diody są, ale w regulatorze, który jest w tym przypadku oddzielnym komponentem układu ładowania.

Żużu, prawidłowa diagnoza. Dzisiaj sprawdziliśmy alternator dokładniej i szczególnie prosty test z żarówką wpiętą bezpośrednio w alternator bardzo obrazowo pokazał, że 2 fazy zdychają.

Alternator przewinięty przez poprzedniego właściciela wytrzymał 20 tysięcy km.
bachu
 
Posty: 21
Rejestracja: wtorek 10 kwie 2018, 09:53
Lokalizacja: Gdańsk
Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Re: Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: żużu » poniedziałek 15 lip 2019, 07:45

Ori powinien wytrzymać minimum 3x tyle.
Powody awarii są co najmniej dwa.
Alternator jest chłodzony olejem, zatem ważne jest regularne jego zmienianie i trzymanie poziomu.
Druga sprawa, to bilans energetyczny.
Czasy, że obwiesiło się sprzęt, jak choinkę, minęły wraz z wycofaniem powietrznych elektrowni z boxera.
Tu margines jest bardzo niewielki.
Stator się przegrzewa i po ptokach...

R1200RT '05. Cieszyn.
Awatar użytkownika
żużu
 
Posty: 2175
Rejestracja: czwartek 17 kwie 2014, 17:02
Lokalizacja: Cieszyn
Has thanked: 14 times
Been thanked: 1 time

Re: Brak ładowania na niskich obrotach

Postautor: miotacztruskawek » piątek 09 sie 2019, 08:43

W takich przypadkach ważny jest pomiar pomiędzy masą motocykla a poszczególnymi fazami. Należy odłączyć regulator i wtedy mierzyć napięcie. Alternator powinien "wisieć w powietrzu" czyli nie powinno być żadnego napięcia. Zazwyczaj właśnie przypala się izolacja i któreś z uzwojeń styka się do masy motocykla.

Dla tego typu alternatora akurat praca w okolicy max wydajności prądowej jest mniej szkodliwa niż bez obciążenia...taka natura regulatora...

Wniosek jest jeden. Koniecznie warto mieć wskaźnik napięcia.

A od przewijania najlepszy jest Gywer :wink:
jednoślady etylinizowane i nie
Simplon Laser SLX
Cadex CFR2 105
DL 650 K4 był, a jest Rzepak F800gs 08'
vagabundus
Awatar użytkownika
miotacztruskawek
 
Posty: 920
Rejestracja: piątek 28 sie 2015, 21:26
Lokalizacja: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time


Wróć do Garaż - seria F i G

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości