Strata mocy na wale?

Sprawy techniczne związane z modelmi serii K, czyli rzędówki 4 cylindrowe - S, R, R Sport, RS, LT, GT...

Moderatorzy: Grzesiek, Tank

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mave » poniedziałek 11 lut 2019, 23:03

mlody_erni pisze:
Motomirek pisze:od 5 do nawet 15 procent


Czyli nie będzie błędem jeśli powiemy, że nowy motocykl BMW z napędem wałem kardana ma 5% utratę mocy w ukł. Silnik/ koło ( mierzone na kole)?

... ale który ten 125 KM czy ten ze 160 KM , obydwa napędzane wałem :rotfl
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3527
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mlody_erni » poniedziałek 11 lut 2019, 23:25

To chodzi o różnicę mocy silnik/ koło dla danego przypadku wyrażoną w %, a nie o sprawność ukł. Przeniesienia napędu.
Bo to nam się chyba cały czas tu lekko dupcy :hapy
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- w końcu yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 11056
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mave » wtorek 12 lut 2019, 07:34

...to chyba powinniśmy określić konkretny przypadek, konkretny motocykl ze stajni BMW :crazy ja tam cały czas pisze o różnicy silnik koło :beee
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3527
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Szaman » wtorek 12 lut 2019, 09:42

mave pisze:...to chyba powinniśmy określić konkretny przypadek, konkretny motocykl ze stajni BMW :crazy ja tam cały czas pisze o różnicy silnik koło :beee

Wał korbowy (koło zamachowe ) a koło jezdne, to zazwyczaj 10-13%, tak na ogół wychodzi z pomiarów na hamowniach podwoziowych.
Tyle że jest to sprawnośc całego układu przekazania momentu obrotowego ( sprzęgło, skrzynia, przekładnia wstępna, Pg, kolo tylne), gdzie największe straty są na układzie koło-podłoże.
Nie każdy wie, ale koło podczas jazdy kręci się szybciej niż porusza się pojazd !
[b]Mave]/b], dyskusja dotyczy porównania sprawności (strat) na sposobie przekazania momentu na tylne koło, dokładnie porównania 3 przypadków, łańcuch, pas, przekładnia stożkowa. Nie wiem po co komplikujesz wszystko wprowadzając jakieś tam napędy 4x4, sprzęgła cierne różnicowe, półosie itd. Nie o tym jest temat.
VS1400 R1150GS R1200GS
Nic nie jest tak proste, aby nie dało się popsuć.
https://www.bikepics.com/members/wieniek/
Awatar użytkownika
Szaman
 
Posty: 2403
Rejestracja: niedziela 18 paź 2015, 21:05
Lokalizacja: Mińsk Maz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mave » wtorek 12 lut 2019, 10:43

Szaman pisze:
mave pisze:...to chyba powinniśmy określić konkretny przypadek, konkretny motocykl ze stajni BMW :crazy ja tam cały czas pisze o różnicy silnik koło :beee

Wał korbowy (koło zamachowe ) a koło jezdne, to zazwyczaj 10-13%, tak na ogół wychodzi z pomiarów na hamowniach podwoziowych.
Tyle że jest to sprawnośc całego układu przekazania momentu obrotowego ( sprzęgło, skrzynia, przekładnia wstępna, Pg, kolo tylne), gdzie największe straty są na układzie koło-podłoże.
Nie każdy wie, ale koło podczas jazdy kręci się szybciej niż porusza się pojazd !
Mave, dyskusja dotyczy porównania sprawności (strat) na sposobie przekazania momentu na tylne koło, dokładnie porównania 3 przypadków, łańcuch, pas, przekładnia stożkowa. Nie wiem po co komplikujesz wszystko wprowadzając jakieś tam napędy 4x4, sprzęgła cierne różnicowe, półosie itd. Nie o tym jest temat.

Widzisz a u mnie wyszło 7% i jest to sprawnośc całego układu, jak to nazwałeś :good no jasne że jest uślizg koła a im szybciej jedziemy tym jest on większy :sad

Żeby zrobić takie porównanie o którym piszesz to musisz wiedzieć jaka moc jest na wyjściu ( ze skrzyni biegów) na sam napęd ( zębatkę, koło pasówe, wieloklin) no chyba ze zbudujesz sobie to na stole np. dwie zębatki łańcuch, dwa koła pasowe z pasem i wał napędowy ( z dwoma krzyżakami i przekładnią główna) i to zmierzyć. ale w takim zestawieniu to już mi się wydaje że "wał" wypadnie niestety najgorzej :sad
Zgoda rozpatrujemy te 3 rodzaje napędu :good ale to Ty zacząłeś pisać o samochodach i porównywać je do napędów w motocyklu :hapy dlatego też pisałem aby zostawić samochody w spokóju i skupić się na motocyklach :okk

Zresztą trzymając się ściśle pytania kolegi
Paweł R pisze:Byłem kilka dni temu uczestnikiem rozmowy w której moi koledzy stwierdzili że wały napędowe pochłaniają ponad 30% mocy silnika....

...to wały napędowe ( kawałek rury, czasem wykonanej z carbonu ale to w samochodach :smile) nie pochłaniają wogóle mocy silnika :hapy co innego układ ( silnik koło) napędzany wałem napedowym :mrgreen:

p.s - a tak po prawdzie to sądzę że koledze chodziło o proste stwierdzenie - "łańcuch" "wał napędowy" np. 150 KM moc silnika.... który ma większą moc na kole czyli który bardziej za......a :rotfl
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3527
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Ula Torge » wtorek 12 lut 2019, 21:21

mlody_erni pisze:To chodzi o różnicę mocy silnik/ koło dla danego przypadku wyrażoną w %, a nie o sprawność ukł. Przeniesienia napędu.
Bo to nam się chyba cały czas tu lekko dupcy :hapy


Wszystkim się tu chyba dupcy. Mocy się nie mierzy - moc się wylicza znając moment obrotowy. Więc najbardziej miarodajny byłby pomiar w dwóch częściach: pomiar momentu na wale bez skrzyni biegów oraz pomiar na kole w układzie silnik - skrzynia - wał z PG - koło.
GL 1.5
Awatar użytkownika
Ula Torge
 
Posty: 1114
Rejestracja: wtorek 08 wrz 2015, 20:53
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Szaman » wtorek 12 lut 2019, 21:39

Ula Torge pisze:
Wszystkim się tu chyba dupcy. Mocy się nie mierzy - moc się wylicza znając moment obrotowy.

No to jest raczej oczywiste, bo moc to parametr "matematyczny", tyle że hamownia (a raczej jej oprogramowanie + wprowadzone dane motocykla) wylicza moc.
Więc porównywać różne rozwiązania można.
A konkretnie to chodzi o niesamowite dane jakie podają w artykule na Ścigaczu, że niby napęd wałem zabiera 30% mocy .
To zgodnie z ich wyliczeniami, 100-konny GS powinien na hamowni podwoziowej pokazać max 70KM na kole (po obliczeniu oczywiście :wink: ), bo te 100KM jakie podaje producent motocykla, jest zmierzone na wale korbowym.
VS1400 R1150GS R1200GS
Nic nie jest tak proste, aby nie dało się popsuć.
https://www.bikepics.com/members/wieniek/
Awatar użytkownika
Szaman
 
Posty: 2403
Rejestracja: niedziela 18 paź 2015, 21:05
Lokalizacja: Mińsk Maz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mtzecik » wtorek 12 lut 2019, 22:19

W necie widzę pomiary z różnych hamowni k1300s wahające się od 148 do 168 km gdzie wg. danych producenta ma 175 km więc mamy straty ok. 15% procent.
Bandit->R6->K1300S :)
Awatar użytkownika
mtzecik
 
Posty: 76
Rejestracja: sobota 29 lip 2017, 09:31
Lokalizacja: Wroc
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mave » wtorek 12 lut 2019, 22:45

mtzecik pisze:W necie widzę pomiary z różnych hamowni k1300s wahające się od 148 do 168 km gdzie wg. danych producenta ma 175 km więc mamy straty ok. 15% procent.

... podaj gdzie można znależć te pomiary
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3527
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: QuoVadis » wtorek 12 lut 2019, 23:39

No to ładnie się załatwiłem z tym BMW... Przez tych kilka lat sporo mocy uciekło... Może dlatego ostatnio czuję się słabszy ;-)
R 1200 GS - był
K 1300 GT - jest
KTM 1190 Adventure - jest
Awatar użytkownika
QuoVadis
 
Posty: 328
Rejestracja: środa 15 kwie 2015, 21:45
Lokalizacja: Częstochowa
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Ula Torge » środa 13 lut 2019, 09:22

Gdyby ludzie patrzyli na przebieg momentu obrotowego w funkcji obrotów silnika a nie na moc to nie byłoby tego tematu :)
GL 1.5
Awatar użytkownika
Ula Torge
 
Posty: 1114
Rejestracja: wtorek 08 wrz 2015, 20:53
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mtzecik » środa 13 lut 2019, 12:29

mave pisze:
mtzecik pisze:W necie widzę pomiary z różnych hamowni k1300s wahające się od 148 do 168 km gdzie wg. danych producenta ma 175 km więc mamy straty ok. 15% procent.

... podaj gdzie można znależć te pomiary


google grafika czy też youtube trochę tego wyskakuje, np. https://goo.gl/images/PZvRsK
Bandit->R6->K1300S :)
Awatar użytkownika
mtzecik
 
Posty: 76
Rejestracja: sobota 29 lip 2017, 09:31
Lokalizacja: Wroc
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mave » środa 13 lut 2019, 15:43

mtzecik pisze:
mave pisze:
mtzecik pisze:W necie widzę pomiary z różnych hamowni k1300s wahające się od 148 do 168 km gdzie wg. danych producenta ma 175 km więc mamy straty ok. 15% procent.

... podaj gdzie można znależć te pomiary


google grafika czy też youtube trochę tego wyskakuje, np. https://goo.gl/images/PZvRsK

Ok dzięki :good, ... ciekawe z którego motocykla ten wykres który wkleiłeś bo to widać z jakiegoś porównania motocykli :hapy
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3527
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mtzecik » środa 13 lut 2019, 18:37

google grafika czy też youtube trochę tego wyskakuje, np. https://goo.gl/images/PZvRsK[/quote]
Ok dzięki :good, ... ciekawe z którego motocykla ten wykres który wkleiłeś bo to widać z jakiegoś porównania motocykli :hapy[/quote]

tu nawet pomiar producenta wydechów 2 brothers dla k1300
Załączniki
Zrzut ekranu 2019-02-13 o 17.35.54.png
Zrzut ekranu 2019-02-13 o 17.35.54.png (37.56 KiB) Przeglądany 391 razy
Bandit->R6->K1300S :)
Awatar użytkownika
mtzecik
 
Posty: 76
Rejestracja: sobota 29 lip 2017, 09:31
Lokalizacja: Wroc
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mave » środa 13 lut 2019, 20:00

Dzięki, ale żaden z tych pomiar nie podaje mocy na wale korbowym i kole a to chciałbym porównać :sad takie wykresy - dane jak na wykresach które podałem parę postów wyżej.

p.s - ostatnie dane pokazują przyrost mocy na wydechu TBH ale podane wartośći to na wale korbowym czy na kole ??
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3527
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Szaman » środa 13 lut 2019, 20:17

Ula Torge pisze:Gdyby ludzie patrzyli na przebieg momentu obrotowego w funkcji obrotów silnika a nie na moc to nie byłoby tego tematu :)

Z tą mocą to jest tak samo jak z MHz w procesorach :biggrin
VS1400 R1150GS R1200GS
Nic nie jest tak proste, aby nie dało się popsuć.
https://www.bikepics.com/members/wieniek/
Awatar użytkownika
Szaman
 
Posty: 2403
Rejestracja: niedziela 18 paź 2015, 21:05
Lokalizacja: Mińsk Maz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 7 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Szpicerlok » środa 13 lut 2019, 20:54

Ja bardzo przepraszam ale czy strat mocy na WALE nie można wyrównać viagrą?....
R 1100 RT; R 1200 GS
Awatar użytkownika
Szpicerlok
 
Posty: 375
Rejestracja: piątek 19 sie 2016, 18:35
Lokalizacja: Bytom
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mlody_erni » środa 13 lut 2019, 21:59

Nie przepraszaj. Jak działa to bierz dalej :jezor
:biggrin
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- w końcu yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 11056
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Szpicerlok » środa 13 lut 2019, 22:04

[emoji23][emoji23][emoji23]
R 1100 RT; R 1200 GS
Awatar użytkownika
Szpicerlok
 
Posty: 375
Rejestracja: piątek 19 sie 2016, 18:35
Lokalizacja: Bytom
Has thanked: 0 time
Been thanked: 2 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Ula Torge » środa 13 lut 2019, 23:14

Szaman pisze:
Ula Torge pisze:Gdyby ludzie patrzyli na przebieg momentu obrotowego w funkcji obrotów silnika a nie na moc to nie byłoby tego tematu :)

Z tą mocą to jest tak samo jak z MHz w procesorach :biggrin

Trafiłeś w sedno :) Moc jest potrzebna do uzyskania prędkości maksymalnej i nijak ma się do normalnej eksploatacji pojazdu. Zwłaszcza kiedy jest uzyskiwana maksymalna przy np. 10000 obr/min. Ja bym nigdy nie wpadł na to żeby się zajmować takimi pierdołami. Nawet gdyby mi się bardzo nudziło. A że inteligentny człowiek nigdy się nie nudzi więc nawet o tym nie myślę. :crazy :haha
GL 1.5
Awatar użytkownika
Ula Torge
 
Posty: 1114
Rejestracja: wtorek 08 wrz 2015, 20:53
Has thanked: 11 times
Been thanked: 1 time

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mlody_erni » czwartek 14 lut 2019, 07:09

Ale nie o moc chodzi w tym temacie tylko o sprawność ukł. Przeniesienia napędu.
Jak sie okazje hamownia ( czyli pomiar mocy) jest najpopularniejszym sposobem pomiaru tejże na kole.
Na hamowni można też zmierzyć opory toczenia i to własnie tej informacji szukamy dla kardana.
Szpileczka nietrafiona :jezor
Jak na razie padły 2 konkretne odp.
Mave ma wykres z hamowni swojego b-kinga
Motomirek z praktyki wie ( hamownia), że wartość dla motocykli BMW waha się w zakresie 5-15%.

Wartość wyrażana w % dla stosunku moc/ moc. Ot i cała podnieta mocą.
Jak ktoś zna inną metodę POMIARU ( wyliczenia) to zapraszam do merytorycznej dyskusji.
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- w końcu yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 11056
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: zbigniew gołowicz » czwartek 14 lut 2019, 10:09

Jakie znaczenie ma ta dyskusja dla normalnego użytkownika .??
Nie bardzo wiem czy się interesować[emoji57]
Moje wyjazdy i naprawy
Bez opisu niech zdjęcia bronią sie same

https://plus.google.com/u/0/photos/1088 ... 627/albums
zbigniew gołowicz
 
Posty: 5988
Rejestracja: środa 20 kwie 2011, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mlody_erni » czwartek 14 lut 2019, 10:14

Zaspokojenie chęci posiadania takiej wiedzy.
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- w końcu yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 11056
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mave » czwartek 14 lut 2019, 11:05

K1300S co prawda po modyfikacjach ale chodzi o przykładową różnicę - silnik ( wał korbowy) a koło, taki opis może coś rozjaśni sytuacje :hapy

_20190214_093814.JPG
_20190214_093814.JPG (74.38 KiB) Przeglądany 311 razy


zaczerpnięte z tego filmiku( opis na samym końcu )
https://youtu.be/lgaMBQhyuUs

p.s - różnica 17% 27 KM :chok
Ostatnio zmieniony czwartek 14 lut 2019, 14:12 przez mave, łącznie zmieniany 1 raz
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3527
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 11 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: zbigniew gołowicz » czwartek 14 lut 2019, 11:15

mlody_erni pisze:Zaspokojenie chęci posiadania takiej wiedzy.
Przeczytać naukowe opracowania z podpisanym autorem a nie wieści z netu niewiadomego pochodzenia że komus się tak wydawało.
Moje wyjazdy i naprawy
Bez opisu niech zdjęcia bronią sie same

https://plus.google.com/u/0/photos/1088 ... 627/albums
zbigniew gołowicz
 
Posty: 5988
Rejestracja: środa 20 kwie 2011, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 6 times
Been thanked: 31 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: 0xFF » czwartek 14 lut 2019, 16:48

A jak strata będzie większa niż 100%, to motocykl będzie się cofał?
0xFF
 
Posty: 325
Rejestracja: sobota 03 mar 2018, 02:25
Lokalizacja: Kwidzyn
Has thanked: 0 time
Been thanked: 3 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: Tank » czwartek 14 lut 2019, 16:49

Nie, ale paliwa w zbiorniku będzie przybywało z kazdym kilometrem.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka
Obrazek It's a Long Way to Tipperary...
Awatar użytkownika
Tank
 
Posty: 13475
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 17:05
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Strata mocy na wale?

Postautor: mlody_erni » czwartek 14 lut 2019, 18:58

zbigniew gołowicz pisze:
mlody_erni pisze:Zaspokojenie chęci posiadania takiej wiedzy.
Przeczytać naukowe opracowania z podpisanym autorem a nie wieści z netu niewiadomego pochodzenia że komus się tak wydawało.

Podpowiedź proszę gdzie znaleźć naukowe opracowanie z podpisanym autorem na temat sprawności układu napędowego motocykli BMW.
Szczerze powiedziawszy nie mam za bardzo pomysłu gdzie takie wogóle szukać :sos
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- w końcu yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 11056
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 0 time
Been thanked: 9 times

Poprzednia

Wróć do Garaż - seria K

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości