Przebudowa R1200RT-P na wersję cywilną

Garażowe FAQ

Moderatorzy: Grzesiek, mlody_erni, Tank

Przebudowa R1200RT-P na wersję cywilną

Postautor: mr_soze » sobota 13 cze 2015, 22:49

W związku z tym że w sieci nie ma zbyt wielu informacji na temat w/w działań postanowiłem przybliżyć temat takowej przeróbki bazując na swoich doświadczeniach.
Na początku warto przybliżyć różnice pomiędzy wersją cywilną a policyjną:
-z tych oczywistych to :
- brak tylnej kanapy , która została zastąpiona kuferkiem w którym montowana jest radiostacja (zostaje ona zawsze zdemontowana przez Policję lub inne służby przed sprzedażą)
- wąskie kufry boczne występujące tylko w wersjach RT-P zdejmowane po odkręceniu śrub znajdujących się wewnątrz kufrów (w moim mniemaniu bardzo wygodne w czasie przeciskania się w korkach ponieważ motocykl
jest tej samej szerokości z przodu i z tyłu)
- gmole przednie przystosowane do montażu syreny po prawej stronie (bardzo dobrze chronią motocykl przed zniszczeniem plastików w czasie upadku)
-uchwyty montażowe do świateł stroboskopowych nad lusterkami
- tych mniej oczywistych:
- drugi akumulator zabudowany w schowku po prawej stronie (po jego demontażu zyskujemy pojemny schowek - większy niż w wersji cywilnej)
- zmienione przełożenia w skrzyni biegów (skutkiem tego jest przyspieszenie do 100 w 3,3 sek a nie w 3,9 sek)
- zawory wydechowe są ustawiane na 0,35 a nie jak w standardowym silniku na 0,3
- dodatkowy wentylator na chłodnicy oleju włączający się automatycznie po osiągnięciu granicznej temperatury
- zmieniona wiązka elektryczna (dostosowana pod montaż dodatkowego osprzętu...ale o tym później)
- stelaż kufrów mocowany w miejscu podnóżków pasażera tworzący gmol tylni
Można w niektórych motocyklach spotkać się z otworami po śrubach i elementach montażowych w kilku miejscach tzn.: pod szybą, na baku, w obudowach lusterek (miejsce wycinane pod uchwyty świateł stroboskopowych), w panelu zadupka oraz na panelu środkowym baku paliwa.
Tyle o róznicach.

PRZEBUDOWA

Na początek warto zgromadzić części, które będą nam potrzebne( a nie zawsze są dostępne na rynku używek):
- kanapa pasażera
- podnóżki pasażera
- tylni błotnik
- uchwyt pasażera wraz z płytą pod kufer centralny (BMW bądź SW-Motech)
- obudowy lusterek

Przebudowę można wykonać na 2 sposoby:
1: wszystko z w/w rzeczy kupujemy i wymieniamy
2: część rzeczy kupujemy, a część przywracamy do stanu jak w wersji cywilnej.

Moją przebudowę zacząłem od zdemontowania wszystkich paneli, aby móc zdemontować wiązkę elektryczną (odpowiedzialną za obsługę radia oraz dodatkowego oświetlenia) oraz pozostałych sterowników od CB oraz świateł. Sam demontaż tych elementów nie jest trudny i można samemu wykonać go w garażu. Wszystko polega na powycinaniu opasek mocujących oraz odkręceniu kilku śrub od uchwytów. Wiązka ta łączy się w 3 miejscach z instalacja motocykla: przy lampie głównej, klaksonie oraz akumulatorze. Te miejsca należy rozlutować/rozkręcić i zaizolować. Jako, że nie jestem elektrykiem, pozostałe elementy, które należy usunąć z instalacji przekazałem fachowcowi do demontażu (wiązka do drugiego akumulatora oraz kilka innych kostek od policyjnych akcesoriów).
Gdy wróci motocykl do domu będę kontynuował moją opowieść
CDN
Awatar użytkownika
mr_soze
 
Posty: 103
Rejestracja: środa 10 cze 2015, 07:31
Lokalizacja: Biała Podlaska
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Przebudowa R1200RT-P na wersję cywilną

Postautor: mr_soze » środa 17 cze 2015, 22:28

RT maja reflektory symetryczne i nie ma rozróżnienia na ruch prawo- i lewo- stronny. Wersje RT-P nie posiadają ESA

Motocykl wrócił od elektryka więc kolejne prace posuwają się naprzód. na pierwszy ogień poszły kontrolki z obudowy zegarów (w ich miejsce wstawiłem zaślepki) oraz sprawdziłem czy będzie dużym problemem zmiana tarczy w liczniku...wszystko wskazuje że przebiegnie to bezproblemowo (tarcze do kupienia na ebayu za ok250zł)
Obrazek
Dobrałem się również do pokrętła amortyzatora które w wersji policyjnej jest montowane do góry nogami, co za tym idzie kolanko od amortyzatora jest zamontowane odwrotnie.
Obrazek
Na koniec prezentuję jak wygląda lusterko, a dokładnie wycięcie pod uchwyt na dodatkowe oświetlenie
Obrazek
CDN
Awatar użytkownika
mr_soze
 
Posty: 103
Rejestracja: środa 10 cze 2015, 07:31
Lokalizacja: Biała Podlaska
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Przebudowa R1200RT-P na wersję cywilną

Postautor: mr_soze » niedziela 12 lip 2015, 20:11

Właśnie jestem na finish'u przebudowy. W trakcie prac znalazłem jeszcze kilka różnic pomiędzy wersją RTP oraz RT.
W RTP występuje tylko jedna linka przy rollgazie oraz na boczkach nie ma naklejek z oznaczeniem modelu.
To co elektryk zdemontował z motocykla wygląda tak:
Obrazek
jest to wiązka od świateł i radia oraz urządzenia obsługjące towszstko co policji jest potrzebne.
Jako że wersja RTP posiada dwa akumulatory, z czego ten który zasila dodatkowe oświetlenie sterowany jest dodatkowym przekaźnikiem(usunięcie jego prawdopodobnie skutkowałoby pojawieniem się błędu w komputerze) wiązka została podpięta do głównej baterii.
Następną rzeczą do zrobienia był tylni błotnik oraz zamek w kanapie
Przed wymianą błotnik wygląda tak
Obrazek
W wersji ekonomicznej błotnik można oddać do klejenia, aby uzupełnić ten otwór. Ja zdecydowałem się na zakup używki.
Zamek w wersji policyjnej różni sie od tej w wersji cywilnej( inna jest długość linki oraz wielkość beczułki na końcu linki oraz zupełnie inaczej wyglada sam system mocowania kanapy).Jako że nie ma mozliwości zakupienia samego zamka(występuje tylko razem z błotnikiem)zdecydowałem się na zastosowanie tego od kufra policyjnego. Ta część blokady mocowana do płyty kufra przy motocyklu pasuje w otwory montażowe w ramie, ale żeby zamocować rygiel do kanapy należy oryginalną blokadę wyciąć i w to miejsce wstawić blaszkę do której przykręcamy rygiel.
Następną rzeczą, którą się zająłem to przesunięcie kufrów bocznych do tyłu oraz dorobienie uchwytu dla pasażera oraz mocowania pod kufer centralny( używki są niedostępne a komplet uchwytów wraz z płytą montażową to koszt około 1300zł).
Przed przeróbką odległość kufrów bocznych od miejsc mocowania podnóżków uniemożliwia korzystanie z nich przez pasażera

Obrazek

Po przeróbce wygląda to tak

Obrazek

Uchwyt pasażera oraz miejsce montażu wygląda następująco

Obrazek

Obrazek

Pozostało mi tylko przełożyć tarcze zegarów, które znalazłem na allegro za 50zl, oraz kupić naklejki na boczki za 70zł, również na allegro.

Koszt przerobienia:
- kanapa używana: 350zł
- podnóżki używane : 200/komplet (pasują od większości modeli BMW z tamtych lat produkcji, do sprawdzenia na stronie BMW)
- błotnik tylny: 170zł
- lusterka: 200/szt
- przerobienie stelaży kufrów bocznych oraz dorobienie uchwytu pasażera wraz z mocowaniem na kufer centralny: 600zł
- elektryk: 150zł
-kufer centralny wrz z płytą montażową :1000zł/komplet
Motocykl jest już po przeglądzie, który przeszedł bez żadnych problemów. We wtorek jadę go rejestrować
Awatar użytkownika
mr_soze
 
Posty: 103
Rejestracja: środa 10 cze 2015, 07:31
Lokalizacja: Biała Podlaska
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Przebudowa R1200RT-P na wersję cywilną

Postautor: mr_soze » środa 22 lip 2015, 13:44

Na zakończenie tematu przedstawię Wam efekt finalny moich prac.

Obrazek

Tarcze zegarów wymieniłem na europejskie, mile w komputerze zmienione na kilometry, serwis BMW odwiedzony (wymieniona flansza tylnej tarczy hamulcowej przy okazji akcji naprawczej) i dowiedziałem się że panowie policjanci byli bardzo sumienni w serwisowaniu mojego RT i odwiedzali serwis rokrocznie:)


Dyskusja tutaj:
viewtopic.php?f=16&t=19983
Awatar użytkownika
mr_soze
 
Posty: 103
Rejestracja: środa 10 cze 2015, 07:31
Lokalizacja: Biała Podlaska
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time


Wróć do Kompendium wiedzy podstawowej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość