Synchronizacja, TPS, stop śruby

Garażowe FAQ

Moderatorzy: Grzesiek, mlody_erni, Tank

Synchronizacja, TPS, stop śruby

Postautor: mlody_erni » sobota 02 lut 2019, 20:21

dyskusja i uwagi
Jeśli nie ma wskazań, a plomby ( niebieska farba) nie zostały naruszone to można pogorszyć dotychczasowy stan!!!
Poniższe informacje są zlepkiem informacji zapisanych przez lata na forum.
Zakładając prostą korekcję przechodzimy od razu do pkt.
"Synchronizacja"



Ustawienie TPS

Silnik zimny lub ciepły.

1. poluzować śruby zerowego położenia (stop śruby) przepustnic na obu przepustnicach (patrz obraz poniżej)
2. poluzować linki gazu ( gniazda pancerza na obu przepustnicach)
3. podpiąć voltomierz ( ustawiony na mV) pod wtyk nr.1 oraz masę (patrz obraz poniżej).
Uwaga: podpiąć możemy się wbijąc sondę w kabel lub zaginając na wtyczce rozizolowany przewód.
4. włączyć zapłon
5. poluzować śruby trzymające TPS
6. kręcić obudową TPS w lewo aż zatrzyma się minimalną wartość ( 0,006 V)
7. obracać delikatnie TPS w prawo do otrzymania napięcia 0,004V powyżej "zerowych" 0,006 czyli w sumie 0,01V
6).zablokować śrubami obudowę TPS.

przepustnica.jpg
przepustnica.jpg (119.21 KiB) Przeglądany 288 razy

TPS 2.jpg
TPS 2.jpg (56.03 KiB) Przeglądany 275 razy


Ustawienie Stop śrub

Silnik ciepły ( 90 st. C)

1.Po ustawieniu TPS kręcić śrubką zerowego położenia przepustnicy do uzyskasz napięcia w przedziale pomiędzy 0,370 a 0,400 V
2. Zakontrować śrubę zerowego położenia przepustnicy.
3. Wkręcić śruby wolnych obrotów do oporu i wykręcić dla:
R1100 RS/RT 1,5 obrotu
R1100 GS/R 2,5 obrotu
4. podłącz wakuometr lub U- rurkę
5. Uruchomić silnik
6.wykonać synchronizację kręcąc śrubą zerowego położenia przepustnicy na prawym cylindrze
7. zakontrować prawą śrubę.

Synchronizacja przepustnic

Silnik ciepły ( 90 st. C)

luz linki gazu (reg. przy manetce- pod gumką osłonową): 0,5mm
luz linki ssania (reg. przy manetce- pod gumką osłonową):
1mm

Synchronizujemy w dwóch krokach:
1. Jałowe obroty (1100-1200rpn). Kręcimy dużymi mosiężnymi śrubami (na płaski śrubokręt, po jednej na gardziel).
2. Wysokie obroty (2500 to 4000 rpm). Ustawiamy napięcie linki łączącej przepustnice [prawego zakończenia linki gazu dla modeli z roku 1997].

Przygotowanie:
Zapewnij sobie dostęp do wtrysków, rozgrzej silnik motocykla. Jeśli to możliwe, ustaw nadmuch zimnego powietrza z wentylatorów aby uniknąć przegrzania silnika i odbarwienia kolanek kolektorów wydechowych. Przygotuj sobie manometry.

Wyłącz silnik. Usuń niewielkie gumowe kapturki, po jednym na każdej gardzieli pod spodem. Podłącz w to miejsce manometry. Upewnij się, że rurki nie dotykają gorącego wydechu.

Poluźnij linkę na prawej gardzieli (śruba kontrująca 10mm i nagwintowany kołnierz).
Wkręć delikatnie do końca mosiężne śruby regulacji wolnych obrotów dokładnie licząc ilość obrotów, którą następnie zapisz. W razie niepowodzenia będziesz mógł wrócić do pozycji wyjściowej. Następnie wykręć każdą o 1,5 obrotu (modele R i GS 2 obroty).

Uruchom silnik. Może chodzić nierówno. Jeśli będzie się dusił I gasł wykręć mosiężne śruby regulacyjne jeszcze o 0.25 obrotu i uruchom silnik ponownie (wkręcanie zmniejsza obroty jałowe, wykręcanie zwiększa; reguluj obie strony równo po 0.25 obrotu za każdym razem; jeśli dojdziesz do momentu, w którym po przekręceniu obroty się nie zmienią - wróć do ostatniego dobrego ustawienia).

Krok 1. Synchronizacja na wolnych obrotach:
Obroty jałowe 1,000 - 1,200 rpm, silnik rozgrzany do normalnej temperatury pracy. Wkręcaj powoli prawą śrubę aż manometry pokażą równe ustawienie obu stron. Jeśli się nie uda, wykręć prawą śrubę do początkowego ustawienia i wkręcaj lewą śrubę do równego ustawienia manometrów. Wartości podciśnienia są nieistotne. Ważne żeby były identyczne po obu stronach.

Celem tego etapu jest synchronizacja przy jak najmniejszym wykręceniu śrub. Prawidłowo wykręcenie nie powinno się między stronami różnić więcej niż pół obrotu.
Jeśli obroty jałowe zsynchronizowane mieszczą się poniżej 1000/min, należy powtórzyć synchronizację z pozycją początkową śrub zwiększoną o 0.25 obrotu.

Krok 2. Synchronizacja na wysokich obrotach:
W tym etapie synchronizujemy na poziomie 4000 rpm. Nie operować gwałtownie rolgazem. Zaczynamy z poluzowaną prawą stroną linki gazu. Końcówka linki nie może się obracać ani zginać przy regulacji.
Zlikwiduj luz na lince ale tak aby nie zwiększyć obrotów, reguluj napięcie linki tak aby manometry wskazywały identyczne wartości w przedziale obrotów 2500 do 4000 rpm. Dokręć śrubę kontrującą i sprawdź synchronizację 2500-4000. Jeśli potrzeba przytrzymaj tuleję regulującą podczas kontrowania szczypcami.

Sprawdź synchronizację zarówno na wolnych obrotach i na 2500rpm. W razie potrzeby powtórz regulacje na wolnych i wysokich obrotach.
Odłącz przewody manometrów, nałóż gumowe zaślepki.




Manometry:
1. Rtęciowy - dwa słupki rtęci ustawione równolegle. Dobry bo nie wibruje. Wadą jest wymóg ostrożnego obchodzenia się z otwartym rezerwuarem rtęci ? przewrócenie, zassanie do silnika etc.
2. Wakuometry zegarowe - najlepsze średnicy 8cm, z dławikami na rurkach (zwykły zacisk zmniejszający światło rurki)
3. Wakuometry zegarowe z gliceryną- gliceryna stabilizuje pracę wskaźnika.
3. Twin Max - elektroniczny specjalnie do motocykli dwucylindrowych.
4. Własnej roboty - dwie przezroczyste rurki igielitowe z olejem, powieszone pionowo z sufitu lub na drabinie. Nie zassać cieczy do silnika!

Uwaga:
Czasami po owocnej synchronizacji motocykl nagle głupieje i obroty skaczą lub się dławi i chodzi nierówno - przyczyną jest najczęściej przeszkoda w zewnętrznym mechanizmie otwierania przepustnic: kamień, śmieć z ulicy, czy wysunięty pancerz linki gazu przy prawej gardzieli zahaczony o tuleję regulacyjną (często po ściąganiu zbiornika).

Uwaga 2:
Pierwsze linki gazu miały tendencje do zacinania się. BWM wymieniało je na gwarancji na linki w których pancerz miał wyścielenie teflonowe, w nowszych modelach montowano fabrycznie. Fabrycznie montowane w motocyklach w seriach od numerów VIN:
R1100RS 0312537
R1100GS 0381479
R1100R 6379238
R1100RT 0440499
R850 od początku produkcji.

Uwaga 3.
Jeżeli mimo wszystko nie możesz ustawić obrotów lub synchronizacji, przyczyn może być wiele: rozregulowane przez poprzedniego właściciela stopki, nieszczelny układ dolotowy, zużyta przepustnica, uszkodzony zawór... [/b]

Dodatek:
W pewnym momencie ruch mosiężnymi śrubami nie będzie ani zwiekszał ani zmniejszał obrotów silnika, wtedy wróć do położenia srub mosiężnych, w którym jest możliwa zmiana obrotów silnika IDLE.
Celem jest zrównoważenie przepustnic srubami mosiężnymi – otwierając (odkręcając) możliwie jak najmniej. Śruby powinny być względem siebie w ½ obrotu.

Rozdzielacz.jpg
Rozdzielacz.jpg (40.94 KiB) Przeglądany 286 razy


20190218_181539.jpg
20190218_181539.jpg (6.7 MiB) Przeglądany 66 razy


Przepustnica przód.jpg
Przepustnica przód.jpg (253.69 KiB) Przeglądany 280 razy


przykładowe video

Ustawienia alternatywne
źródło
Skąd wiadomo że prawa przepustnica wyjściowo jest uchylona tyle samo co lewa (wzorcowa)? Po moich pierwszych synchronizacjach w czasie dodawania gazu podciśnienia rozjeżdżały się naprzemiennie aby ustawić się równo dopiero jak ustawiłem gaz na jakimś poziomie. Co z tego że było równo np na 2500 jak operowałem gazem góra/dół to podciśnienia jeździły jak chciały. Dopiero jak wyczytałem o bajecznie prostym sposobie na powerboxer to synchronizacja nie okazała się męką. Przed rozpoczęciem czegokolwiek bierzemy dwa najgrubsze identyczne listki ze szczelinomierza lub tniemy najlepiej jeden na pół wkładamy pomiędzy stop śruby a kowadełka (oni piszą żeby były podkładki 2,2mm bo wtedy będzie pracował na ok 2700 ale przekonałem się że podkładki takie z castoramy mają tak różne grubości wykonania że jak je zamieniałem stronami to rozbieżności podciśnień miały 30cm) i wkręcamy bajpasy wolnych całkiem je zamykając. Uruchamiamy silnik, mój chodził z tymi podkładkami na ok. 1300 obrotów. Jeśli będę rozbieżności a gwarantuję Wam że będą, ostrożnie kręcimy prawą stopśrubą i wyrównujemy podciśnienia, dopiero teraz wyjściowo dwie przepustnice będą uchylone jednakowo!

UWAGA! Pamiętać aby nie ruszać manetką gazu bo podkładki wypadną! Kręcimy ostrożnie żeby prawa podkładka nie wypadła w czasie ustawiania bo nagła różnica podciśnień zrobi się tak duża że może dojść do zassania płynu do silnika! (najlepiej aby ktoś pilnował w tym momencie stacyjki aby natychmiast zgasić silnik)

Dalej to jak wyżej, zgasić, ruszyć manetką, podkładki wypadną, wykręcić bajpasy o wskazaną ilość obrotów ustawić wolne plus prawą linkę na obrotach, to wszystko :)
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- w końcu yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 10395
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice

Re: Synchronizacja, TPS, stop śruby

Postautor: mlody_erni » poniedziałek 18 lut 2019, 19:22

Bonus, wnętrze rozdzielacza z mechanizmem ssania.
R1100RT

20190218_180821.jpg
20190218_180821.jpg (6.6 MiB) Przeglądany 69 razy
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- w końcu yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 10395
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice


Wróć do Kompendium wiedzy podstawowej

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość