remont pompy wodnej za 10 zl

Sprawy techniczne związane z modelami serii F, czyli maszyny jedno i dwucylindrowe (rzędowe) - S, R, ST, GS, CS, X, XChallenge, XCountry, XMoto...

Moderatorzy: Grzesiek, Tank

remont pompy wodnej za 10 zl

Postautor: adino » niedziela 24 lut 2019, 22:11

Witam,

Jeśli robicie remont pompy wodnej (niektórzy twierdzą, że warto to zrobić już po 40 tys.) to wymyśliłem ciekawy patent.
Czasami do wymiany są nie tylko 2 simeringi (nr 7 i 8 na rys.) i ewentualnie uszczelka uszczelka pokrywy pompy (nr 3 na rys.), ale też i wałek (nr 6 na rys.) (sprzedawany z turbinką nr 4). Wałek kosztuje niestety w ASO ponad 100 zł., a 2 uszczelniacze 10x26x7 po kilka zł.

Ja w swoim Dakarze opisaną poniżej procedurę zrobiłem po 50 tys. Wałek miał już wyczuwalne rowki od zużycia w miejscu współpracy z wargami uszczelniaczy.

Trik jest prosty - należy zwęzić jeden z uszczelniaczy (nr 7 i 8 na rys.) o 2-3 mm (np. na tokarce, można nawet spróbować ręcznie piłką do metalu - pod warstwą gumy jest aluminiowy pierścień, który też trzeba nieco ściąć). Dzięki temu oba uszczelniacze można przesunąć w lewo (wepchnąć głębiej do samego końca w stronę silnika), lub w prawo (wepchnąć płycej, do zrównania krawędzi uszczelniacza z powierzchnią pokrywy silnika) względem wałka - współpracują one wtedy z wałkiem w innym, idealnie gładkim miejscu. Czyli procedura jest do powtórzenia 2-krotnie. Powiedzmy wpychamy je głębiej po 40 tys., a płycej po 80 tys. Do trzeciej wymiany silnik raczej już nie dożyje...

- Nie zapomnijcie, że uszczelniacze zakładamy wargami do siebie - tak, żeby ciśnienie oleju czy płynu chłodzącego dociskało wargę do powierzchni wałka.
- Uszczelniacze przez założeniem smarujemy: olejem ten po lewej stronie; płynem chłodniczym ten po prawej stronie,
- Na dole w korpusie w gnieździe na uszczelniacze wywiercony jest mały otwór (niewidoczny na zdjęciu - i tak pewnie zapchany brudem), który w razie wycieku oleju lub płynu chłodzącego daje szansę na wypływ płynu na zewnątrz silnika (a nie do sąsiedniej komory), warto więc go powiększyć (wystarczy w górnej części zrobić "jajo"), ponieważ uszczelniacze się przesuną i pewnie zatkają ten otwór.

Mam nadzieję, że jasno opisałem modyfikację i zamiast wydawać kasę na nowy wałek zostanie Wam na 2 baki paliwa!

Powodzenia
Załączniki
dakar_uszczelnmiacze.jpg
dakar_uszczelnmiacze.jpg (97.45 KiB) Przeglądany 462 razy
Awatar użytkownika
adino
 
Posty: 80
Rejestracja: niedziela 06 mar 2016, 15:09
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Wróć do Garaż - seria F i G

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości