[F800S] Pytanie o rozrząd, luzy zaworowe i kosz sprzęgła

Sprawy techniczne związane z modelami serii F, czyli maszyny jedno i dwucylindrowe (rzędowe) - S, R, ST, GS, CS, X, XChallenge, XCountry, XMoto...

Moderatorzy: Grzesiek, Tank

[F800S] Pytanie o rozrząd, luzy zaworowe i kosz sprzęgła

Postautor: ToX » piątek 11 sty 2019, 13:41

Panowie, jako że zima i rok nam się już zmienił to za niedługo planuje trochę pogrzebać w swojej F800. Na zeszły sezon dostała nowe filtry, oleje, świece i ogólnie została trochę dopieszczona, a przed tym sezonem chce ją trochę bardziej "zweryfikować" bo planuje kapkę dłuższe trasy. Mianowicie na pewno chce sprawdzić wartości luzów zaworowych a dodatkowo chciałbym też ocenić stan rozrządu i może zaglądnąć do kosza sprzęgłowego. Stąd moje pytania i prośba o radę :)

Teraz pytania: Czy macie jakiś sposób na ocenę stanu rozrządu w tych silnikach ze ściągniętą górną pokrywą zaworów? Z tego co wiem to główny problem polega na tym, że nie ma możliwości zbytnio sprawdzenia naciągu rozrządu na zgaszonym silniku, gdyż wtedy nie działa Nam napinacz paska - stąd każdy pomiar może nie dawać zamierzonych efektów. Poza tym ciężko mi znaleźć w ogóle jakiś wyznacznik kiedy byłoby to zużyte a kiedy nie. Jak to z tym jest według Was?

Kolejna sprawa, naczytałem się też trochę odnośnie samego napinacza rozrządu we wspaniałych F800. Z tego co udało mi się ustalić, to napinacz ten działa na zasadzie tłoczka i cylindra, działającym poprzez ciśnienie oleju, a sprężyna która jest pod śrubą, jest tam tylko po to, by zapewnić napięcie łańcuchowi gdy olej jeszcze tam nie dochodzi. Na zagranicznych forach i gdzieś na polskim spotkałem się z praktyką wymiany tego napinacza co 10 - 15 tyś. kilometrów z racji zużywania się go i powodowania hałasowania silnika. Po wymianie rzekomo silnik pracuje znacznie lepiej. Czy ktoś już to wymieniał? Co ciekawe, napinacz miał rzekomo 3 rewizje gdzie BMW zmieniało jego wykonanie.

Ostatnie pytanie: Na rozgrzanym silniku bez wciśniętego sprzęgła silnik pracuje znacznie głośniej, niż przy wciśniętym sprzęgle. Sprzęgło pracuje normalnie, jest w pełni sprawne i nie ślizga się ani nie mam żadnych dolegliwości z jego strony. Czy warto to rozbierać i cokolwiek sprawdzać, czy przyjąć że "tak to już jest"?
ToX
 
Posty: 8
Rejestracja: środa 22 sie 2018, 16:52

Re: [F800S] Pytanie o rozrząd, luzy zaworowe i kosz sprzęgła

Postautor: miotacztruskawek » piątek 11 sty 2019, 20:20

Primo.
Niestety w naszych warunkach jedynym sposobem oceny łańcucha rozrządu jest ocena wizualno-organoleptyczna... Zazwyczaj pomiaru łańcucha (w rowerze, napędzie) dokonujesz mierząc kilka oczek. Jeżeli mieścisz się w podanych przez producenta granicach jest ok, jak wychodzisz poza, to łańcuch do wymiany. Niestety producent nie podaje jak długi powinien być łańcuch, więc pozostają jedynie metody "na oko".
Generalnie warto popatrzeć, czy łańcuch chodzi na boki.
Inny w miarę prosty wyznacznik to przebieg. W okolicy 70Kkm bym mieniał

Secundo.
Faktycznie wszyscy mówią o tych napinaczach i o ich częstej wymianie. Jestem chyba jedynym użytkownikiem, który po 100Kkm nadal lata na fabrycznym napinaczu i jest ok.
Najłatwiej napinacz poznać przy odpaleniu, w momencie, gdy maszyna stała jakiś czas. Przez pierwsze 1-3 sek potrafi chodzić dość głośno jak diesel. Rzecz tylko w tym, że w takich sytuacjach wszyscy zazwyczaj mieniają napinacz, zaś ja wymieniłem łańcuch rozrządu. I to pomogło.

Tertio.
Chyba wszystkie sprzęgła wielotarczowe tak mają, a przynajmniej chyba we wszystkich motocyklach. Przy wciśniętym sprzęgle tarczki lekko się ruszają i mogą lekko stukotać o kosz sprzęgłowy, więc bym się nie przejmował. Ale jak chcesz to mam na zbyciu kosz do F800 ;-) .
jednoślady etylinizowane i nie
Simplon Laser SLX
Cadex CFR2 105
DL 650 K4 był, a jest Rzepak F800gs 08'
vagabundus
Awatar użytkownika
miotacztruskawek
 
Posty: 894
Rejestracja: piątek 28 sie 2015, 21:26
Lokalizacja: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin

Re: [F800S] Pytanie o rozrząd, luzy zaworowe i kosz sprzęgła

Postautor: mave » piątek 11 sty 2019, 20:47

Primo, second, terzio.... :hapy
Krzysiek
Suzuki B-King i BMW R 1200 GS
Honda Hornet 600
Suzuki DR 650 RSE
MZ ETZ 250
Romet 50
Awatar użytkownika
mave
 
Posty: 3041
Rejestracja: niedziela 21 gru 2014, 20:09
Lokalizacja: San Yntonio SY - Bytom

Re: [F800S] Pytanie o rozrząd, luzy zaworowe i kosz sprzęgła

Postautor: Szaman » sobota 12 sty 2019, 12:40

mave pisze:Primo, second, terzio.... :hapy

Po pierwsze Primo, po drugie Primo, po ............. :mrgreen:
Łańcuch można sprawdzić łapiąc go na środku zębatki wałka rozrządu. Nie powinien dać się unieść więcej jak ułamek milimetra (przy napiętym napinaczu), jest to też sprawdzian stanu kół zębatych.
Dziwne że BMW nie podaj krytycznej długości łańcucha, np długości 20 oczek, wszystkie firmy taki wymiar podają w serwisówkach.
VS1400 R1150GS R1200GS
Nic nie jest tak proste, aby nie dało się popsuć.
https://www.bikepics.com/members/wieniek/
Awatar użytkownika
Szaman
 
Posty: 2209
Rejestracja: niedziela 18 paź 2015, 21:05
Lokalizacja: Mińsk Maz

Re: [F800S] Pytanie o rozrząd, luzy zaworowe i kosz sprzęgła

Postautor: ToX » poniedziałek 14 sty 2019, 13:01

Ok, wiem w takim układzie jak działać. W temacie sprzęgła miałem już motocykle gdzie kosz sprzęgłowy hałasował i było to w pełni normalne, chciałem się tylko upewnić że w F800S to też jest standard.

Odnośnie hałasów po długim postoju to nie zauważyłem nic takiego, motocykl pracuje jak każde inne F800, jedyne co to jak słucha ktoś mojego moto, a jest przyzwyczajony do japońskich motocykli, to mówi że słychać rozrząd - przewrażliwiony jestem, dlatego pytam. A tak niestety pracują te nieszczęsne silniki

W temacie ewentualnej wymiany rozrządu mam informację że było to robione przy 40kkm, moto ma 60kkm przebiegu na ten moment. Pytanie ile w tym prawdy, bo nie mam żadnego potwierdzenia. Okaże się jak rozbiorę górę silnika. miotacztruskawek Jeśli wymieniałeś rozrząd, to tak że w rozbiórka całego silnika czy wymiana polegała na tym że tniesz oryginał i "zabijałeś" nowy łańcuch?
ToX
 
Posty: 8
Rejestracja: środa 22 sie 2018, 16:52

Re: [F800S] Pytanie o rozrząd, luzy zaworowe i kosz sprzęgła

Postautor: miotacztruskawek » poniedziałek 14 sty 2019, 16:03

Oficjalnie do zmiany rozrządu powinieneś podnieść wał korbowy, więc musisz zdjąć miskę olejową, wywalić skrzynię biegów itd. Sam osobiście tego nie robiłem, tylko przez warsztat i stanowczo stary łańcuch rozpruli i zapieli nowy zamiennik.
Teraz w drugim silniku się do wymiany przymierzam. Koszt łańcucha D.I.D.a z zapinką po rabatach kumpla w Larssonie 210pln.

A o samym łańcuchu więcej tutaj...
viewtopic.php?f=18&t=22623&hilit
jednoślady etylinizowane i nie
Simplon Laser SLX
Cadex CFR2 105
DL 650 K4 był, a jest Rzepak F800gs 08'
vagabundus
Awatar użytkownika
miotacztruskawek
 
Posty: 894
Rejestracja: piątek 28 sie 2015, 21:26
Lokalizacja: Choszczno, kiedyś Łobez, Szczecin


Wróć do Garaż - seria F i G

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości