K1200RS 2001 rok sprzegło

Sprawy techniczne związane z modelmi serii K, czyli rzędówki 4 cylindrowe - S, R, R Sport, RS, LT, GT...

Moderatorzy: Grzesiek, Tank

K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: slubek201 » wtorek 08 sty 2019, 16:25

Szybkie pytanie: jaką grubość ma nowa tarcza sprzęgła do K1200RS ( cegła )?
slubek201
 
Posty: 41
Rejestracja: wtorek 01 sie 2017, 20:42
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Docent » wtorek 08 sty 2019, 21:44

Do czego ta wiedza? Ma to zastosowanie tylko przy nowych dociskach. Jeśli używane to wytarte i inna grubość jest odpowiednia dla właściwego napięcia sprężyny. Martw się o limit zużycia.
Awatar użytkownika
Docent
 
Posty: 2762
Rejestracja: niedziela 18 sty 2009, 21:47
Lokalizacja: bydgoszcz
Has thanked: 0 time
Been thanked: 12 times

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: slubek201 » wtorek 08 sty 2019, 22:04

Puścił tylny uszczelniacz na wale. Silnik oddzielony od skrzyni i zastanawiam się czy montować nową czy zostawić tak jak jest.
slubek201
 
Posty: 41
Rejestracja: wtorek 01 sie 2017, 20:42
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Docent » środa 09 sty 2019, 11:13

W dalszym ciągu nie wiadomo czemu chcesz znać grubość nowej- nie odpowiedziałeś na pytanie. Takiej grubości okładzin NIE można już użyć- chyba, że będą planowane dociski ORAZ(!) baza. Rozumiesz działanie sprężyny talerzowej w sprzęgle?
Awatar użytkownika
Docent
 
Posty: 2762
Rejestracja: niedziela 18 sty 2009, 21:47
Lokalizacja: bydgoszcz
Has thanked: 0 time
Been thanked: 12 times

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Tank » środa 09 sty 2019, 19:42

Nominał to bodajże 6 mm. Minimum - 4,5mm.
Do czego potrzebna jest wiedza o celu pytania? To jakis konkurs typu pytanie za pytanie???
Tym bardziej ze uzasadnienie tegoż juz padło- wiedza w jakim stopniu zuzyta jest tarcza w motocyklu pytającego.

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka
Obrazek It's a Long Way to Tipperary...
Awatar użytkownika
Tank
 
Posty: 13398
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 17:05
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: slubek201 » czwartek 10 sty 2019, 09:49

Docent, napisałem że zastanawiam się czy jest sens zakładać nową tarczę czy pozostać przy mojej.
Tank, dziękuję bardzo. Moja tarcza ma 5,4 mam przy przebiegu prawie 90 000 km. Zostaje stara. Dziękuję za odpowiedź.
slubek201
 
Posty: 41
Rejestracja: wtorek 01 sie 2017, 20:42
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Docent » czwartek 10 sty 2019, 12:25

Słubek201 - Nominał ma okładziny 3mm co daje razem z blachą 7mm (może bez dyszki). Czyli już nie wygląda tak dobrze bo z tego wychodzi,że tarcza ma około 70% zużycia. Przy wycieku z tylnego uszczelniacza sprzęgło pracowało w mgle olejowej. Nawet jeśli nie było wyraźnie zatłuszczone w tej sytuacji starej tarczy bym nie zakładał- za dużo roboty by się dostać ponownie do sprzęgła. Nowej jak już pisałem- też nie możesz założyć. Do wypracowanych docisków z reguły pasują okładziny 3,2 którymi można naprawić tarczę. Oczywiście planuje się przy tym dociski.
Jeśli masz zdjętą skrzynię- sprawdź stan wysprzęglika- tam ZAWSZE dochodzi do uszkodzeń z powodu wycieku oleju ze skrzyni.
Awatar użytkownika
Docent
 
Posty: 2762
Rejestracja: niedziela 18 sty 2009, 21:47
Lokalizacja: bydgoszcz
Has thanked: 0 time
Been thanked: 12 times

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: slubek201 » czwartek 10 sty 2019, 17:08

Co się stanie jeśli założę nową tarczę do starego docisku po sprawdzeniu docisku czy jest prosty? Skrzynia jest w motórze, puścił tylny uszczelniacz wału korbowego a nie skrzynia. Trzpień wysprzęglika jest suchutki ( ten filc po środku) więc chyba nie trzeba się za niego brać.
slubek201
 
Posty: 41
Rejestracja: wtorek 01 sie 2017, 20:42
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Tank » czwartek 10 sty 2019, 17:24

Ja z kolei sądzę, ze na tej tarczy jeszcze z 50tkm zrobisz spokojnie. (Niespokojnie pewnie mniej;))
Takie stare powiedzenie dawnych mechaników bylo, ze jak cos jedt spraene i dobrze dziala to lepiej tego nie naprawiać/poprawiać, bo niekoniecznie będzie lepiej. ;)

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka
Obrazek It's a Long Way to Tipperary...
Awatar użytkownika
Tank
 
Posty: 13398
Rejestracja: sobota 04 gru 2010, 17:05
Lokalizacja: Zgierz
Has thanked: 1 time
Been thanked: 8 times

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: slubek201 » czwartek 10 sty 2019, 19:01

Pierwszy pomiar na szybko zaraz po dostaniu się do sprzęgła obarczony był błędem. Tarcza na zewnątrz na 5,1 mam a bliżej środka 5,4-5,5 mm. Docisk skręcony na stole posiada szczelinę na 3.9mm bliżej środka więcej. Rozumiem już czemu nie gra w żadną stronę nowy element ze starym. Teraz pytanie: na alledrogo znalazłem tarczę TRW MCC607 za niecałe 300 zł, tyle że po poszukiwaniu w internecie ta tarcza ma 5.8 mam grubości. Czy to możliwe żeby była o około 1mm cieńsza od oryginału?
Pytanie 2: planowanie polega na tym żeby doprowadzić do stanu aby części cierne docisku były równoległe?
Pytanie 3: jeśli nabijać nowe okładziny to kogo polecacie?
slubek201
 
Posty: 41
Rejestracja: wtorek 01 sie 2017, 20:42
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Docent » czwartek 10 sty 2019, 21:31

Zużycie docisków wewnątrz jest większe i jest to normalne- przyjmują kształt stożka. Ale nie tylko to wymusza planowanie (pytałeś- przywrócenie płaskości) Chodzi o odpowiednie napięcie sprężyny talerzowej. ODPOWIEDNIE a nie "jakieś". Sprężyna sprzęgła suchego ma działanie nieliniowe- przeskakuje w pewnym miejscu jak zakrętka słoika- takie "klik". Z tego powodu zużyte lub źle naprawione sprzęgło jest "twarde". Z tego powodu łamią się dźwignie (np. w r1100) Regeneracja wymaga wyliczenia ile zebrać z docisków stosując odpowiednie okładziny (są różnej grubości i z różnych materiałów) Naprawa NIE POLEGA więc na "nabiciu" nowych okładzin "na pałę" :!:
Awatar użytkownika
Docent
 
Posty: 2762
Rejestracja: niedziela 18 sty 2009, 21:47
Lokalizacja: bydgoszcz
Has thanked: 0 time
Been thanked: 12 times

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: slubek201 » czwartek 10 sty 2019, 21:38

Czyli jeśli zbiorę po 0.2 mm z docisków to powiększę szczelinę o 0.4 mm. Czyli potrzebuję okładziny o 0.4 mm grubsze od oryginału. Dlatego dopytuję o grubość tarczy nowej. TRW o którym napisałem ma 5.8 mm, Amerykanie na k-bikes piszą o grubości 6 a inni 6.4, tu padło 7 jak i 6 mm. Komu zaufać??
slubek201
 
Posty: 41
Rejestracja: wtorek 01 sie 2017, 20:42
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Docent » piątek 11 sty 2019, 12:09

Dociski zawsze mają większą stożkowatość niż 0,2- na pewno po jednej stronie. Sprawdza się to liniałem i szczelinomierzem. Te dwa wyniki oraz (ewentualna) krzywość docisków wyznacza MINIMALNĄ ilość materiału do zebrania. Do tego dobiera się grubość okładzin. Ponieważ nie są dostępne w dowolnych grubościach- trzeba się dostosować i skorygować wcześniejsze wyliczenia.
W praktyce obrabia się płaszczyzny do "zabielenia", następnie wstępnie skręca kompletne sprzęgło (6 inbusów) z włożonymi luzem okładzinami.
Prawidłowa sytuacja jest wówczas, gdy sprężyna minimalnie się "przenicowuje" (przeskakuje) przez położenie środkowe (płaskość). Jeśli to nie następuje- stosuje się grubsze okładziny.
Możesz sam sprawdzić o co chodzi- połóż sprężynę na podłodze, na niej kawałek blachy i naciskaj nogą. Zauważysz progresję- "przeskoczenie" To jest ważne dla prawidłowego działania sprzęgła.

Czy już rozumiesz dlaczego nominalna grubość okładzin NIE ma to żadnego znaczenia/zastosowania w tym przypadku? Elementy są zużyte i wszystko się zmienia; szczególnie po obróbce.
Awatar użytkownika
Docent
 
Posty: 2762
Rejestracja: niedziela 18 sty 2009, 21:47
Lokalizacja: bydgoszcz
Has thanked: 0 time
Been thanked: 12 times

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: slubek201 » piątek 11 sty 2019, 12:46

Ok. Mam punkt zaczepienia co i jak. Czy jest ktoś polecany do nabicia tarczy sprzęgła? Czy wójek Google i wybrać tego kto ma najlepsze opinie?
slubek201
 
Posty: 41
Rejestracja: wtorek 01 sie 2017, 20:42
Has thanked: 10 times
Been thanked: 0 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: samad » piątek 11 sty 2019, 17:57

slubek201 -- Docent chyba dość szczegółowo wyjaśnił o co chodzi -- nie lepiej skorzystać z jego usług , niż "bawić" w szukanie kogoś kto się "może zna" , - kogo Ci poleciśjak masz gościa na wyciągnięcie ręki :hapy
Tyle powrotów ile wyjazdów...........
BMW K1200LT
HONDA ST1300
HONDA ST1100
samad
 
Posty: 181
Rejestracja: sobota 17 paź 2015, 20:48
Has thanked: 0 time
Been thanked: 1 time

Re: K1200RS 2001 rok sprzegło

Postautor: Wienio » niedziela 13 sty 2019, 22:06

Widzisz kolego, problem polega na tym, że jak ktoś ma sporą wiedzę techniczną oraz możliwości warsztatowe a także chęć jej pogłębienia , to po jej uzupełnieniu może taką naprawę wykonać samodzielnie. Ma wówczas wielką satysfakcję, że to wykonał prawidłowo i samodzielnie. W takim wypadku można takiej osobie udzielić rzeczowych informacji.
Jeżeli natomiast widać, że ktoś nie ma podstawowej wiedzy technicznej i zadaje "dziecinne" pytania, to takiemu trudno udzielić konkretnej informacji, i lepiej aby naprawy nie wykonywał samodzielnie.
W tym temacie Docent wiedzę pytającego pozytywnie ocenił i rzeczowo opisał sposób naprawy / a zdarza się to nie często/.
Ja z mojego doświadczenia i pamięci mogę podać, że dla samochodu Fiat125 i Polonez serwisówka podawała max i min. wymiar odległości końcówek sprężyny tarczowej od tarczy sprzęgła i na tej podstawie łatwo można było określić stopień zużycia sprzęgła!
Bardzo Motocyklowa Wielkopolska
Wienio
 
Posty: 2247
Rejestracja: niedziela 24 lut 2013, 22:11
Lokalizacja: Kościan
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time


Wróć do Garaż - seria K

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości