Jakim momentem?

Sprawy techniczne związne z modelami serii R, czyli wszystkie boxery: GS, GS ADV, GS LC, GS ADV LC, R, S, RS, RT, C, CL...

Moderatorzy: Grzesiek, Tank

Jakim momentem?

Postautor: Jerz » sobota 30 lis 2019, 11:33

Szanowne, Szanowni!
Proszę podpowiedzcie jakim momentem dokręcić śrubę oznaczoną jako 3 na rysunku od strony PG.
Przepraszam i z góry dziękuję!
Załączniki
3F4D4775-A4B8-4CE0-BB33-9D6CED6B794B.png
3F4D4775-A4B8-4CE0-BB33-9D6CED6B794B.png (856.38 KiB) Przeglądany 1132 razy
Awatar użytkownika
Jerz
 
Posty: 109
Rejestracja: niedziela 02 lis 2014, 08:36
Lokalizacja: Kraków (no prawie)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jakim momentem?

Postautor: Shrek » sobota 30 lis 2019, 12:36

Poszukaj na forum RSD tam jest wszystko .
Załączniki
k51-2.jpg
k51-2.jpg (127.01 KiB) Przeglądany 1121 razy
Honda VT1100 |Yamaha XVS1300 |BMW RT1200RT|BMW K1600GTL|BMW K1600GT
Awatar użytkownika
Shrek
 
Posty: 159
Rejestracja: niedziela 28 cze 2015, 10:18
Lokalizacja: Skierniewice
Has thanked: 0 time
Been thanked: 6 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: Jerz » sobota 30 lis 2019, 12:52

Dziękuję
Awatar użytkownika
Jerz
 
Posty: 109
Rejestracja: niedziela 02 lis 2014, 08:36
Lokalizacja: Kraków (no prawie)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Jakim momentem?

Postautor: Tatanka » poniedziałek 02 gru 2019, 00:42

A gdzie dają (lub można zanabyć) takie fajne instrukcje do K51 w naszym języku ?
Mam oryginalnego Haynesa ale tam wszystko jest po ichniemu i wcale nie takie czytelne.
Alkohol pity z umiarem nie szkodzi nawet w dużych ilościach !!!

R1150GS Adventure
Awatar użytkownika
Tatanka
 
Posty: 336
Rejestracja: sobota 29 sty 2011, 01:42
Lokalizacja: Szczecin
Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Re: Jakim momentem?

Postautor: niewiem » poniedziałek 02 gru 2019, 08:26

Tatanka pisze:A gdzie dają (lub można zanabyć) takie fajne instrukcje do K51 w naszym języku ?
Mam oryginalnego Haynesa ale tam wszystko jest po ichniemu i wcale nie takie czytelne.


Można kupić w ASO. To RSD zwany również RepROM.
niewiem
 
Posty: 1904
Rejestracja: piątek 05 lut 2010, 16:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 23 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: BMW-YES-YES! » środa 04 gru 2019, 00:07

Na chłopski rozum ta śruba niczego do niczego nie mocuje by moment dokręcenia był aż tak istotny - to przetyczka zastrzału działająca na ścinanie, wystarczy nakrętka (z zabezp. kołnierzem plastikowym), ze 20-25 Nm i gitara, w drogę...Tak - z braku danych tabelarycznych - bym ją potraktował i na pewno do końca żywota motóra, a przynajmniej do czasu gdybym się nie dowiedział w/w danych - by mnie nie zawiodła. :biggrin :biggrin
Podobnie jest ze śrubami np. moc. zaciski hamulcowe do PG czy lag przednich: nawet gdybyś je dokręcił w trasie o 5-10 Nm słabiej niż serwisówka zaleca katastrofy nie będzie i doma dojedziesz ponieważ jako narażone na tzw. czyste ścinanie, nawet gdyby były ze zwyklej ST g.wno czy mosiądzu - obustronnie współpracując z odlewami Al ściąć się nigdy nie mają prawa... A w domu to już spoko "pójdziesz po papierach". :haha
"Z każdym dniem rośnie liczba tych, których-aby nie być skazanym za zbrodnię nienawiści - musisz całować w doopę i zapalać im szabasowe świece." "By dowiedzieć się kto wami rządzi sprawdźcie kogo nie wolno wam krytykować”!Voltaire
Awatar użytkownika
BMW-YES-YES!
 
Posty: 5722
Rejestracja: piątek 04 wrz 2009, 19:45
Lokalizacja: R1100R, 2 km od K10
Has thanked: 13 times
Been thanked: 24 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: Golden76 » niedziela 23 lut 2020, 14:09

Dolną śrubę PG wg. serwisówki dokręca się na 100Nm.
Zastanawiam się nad informacjami o konieczności wymiany śrub.
Jak również nie znalazłem info jaki smar idzie na łożyska w PG, czy dobrze rozumiem, że Staburags NBU 30 PTM

Ktoś lepiej zorientowany podpowie?

Pozdro
Piotr
Piotr vel Golden

Rower —> 50 cm —> CBF125 —> DL650 —> R1200GS LC —> i co dalej ?
Awatar użytkownika
Golden76
 
Posty: 68
Rejestracja: poniedziałek 18 lut 2019, 09:35
Lokalizacja: Stara Iwiczna
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0 time

Re: Jakim momentem?

Postautor: Siwy_Dym » niedziela 23 lut 2020, 14:42

Golden76 pisze:Dolną śrubę PG wg. serwisówki dokręca się na 100Nm.
Zastanawiam się nad informacjami o konieczności wymiany śrub.
Jak również nie znalazłem info jaki smar idzie na łożyska w PG, czy dobrze rozumiem, że Staburags NBU 30 PTM

Ktoś lepiej zorientowany podpowie?

Pozdro
Piotr
kilka dokręceń z takim momentem niszczy gwinty to i trzeba wymieniać...
Awatar użytkownika
Siwy_Dym
 
Posty: 1681
Rejestracja: środa 26 paź 2011, 23:14
Lokalizacja: Lublin/Radom
Has thanked: 1 time
Been thanked: 5 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: Golden76 » niedziela 23 lut 2020, 15:35

Siwy_Dym pisze:
Golden76 pisze:Dolną śrubę PG wg. serwisówki dokręca się na 100Nm.
Zastanawiam się nad informacjami o konieczności wymiany śrub.
Jak również nie znalazłem info jaki smar idzie na łożyska w PG, czy dobrze rozumiem, że Staburags NBU 30 PTM

Ktoś lepiej zorientowany podpowie?

Pozdro
Piotr
kilka dokręceń z takim momentem niszczy gwinty to i trzeba wymieniać...


Tak, to prawda. Zastanawiam się jednak praktyką wymiany każdej śruby którą BMW każe wymienić.
Piotr vel Golden

Rower —> 50 cm —> CBF125 —> DL650 —> R1200GS LC —> i co dalej ?
Awatar użytkownika
Golden76
 
Posty: 68
Rejestracja: poniedziałek 18 lut 2019, 09:35
Lokalizacja: Stara Iwiczna
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0 time

Re: Jakim momentem?

Postautor: niewiem » niedziela 23 lut 2020, 15:49

Golden76 pisze:
Siwy_Dym pisze:
Golden76 pisze:Dolną śrubę PG wg. serwisówki dokręca się na 100Nm.
Zastanawiam się nad informacjami o konieczności wymiany śrub.
Jak również nie znalazłem info jaki smar idzie na łożyska w PG, czy dobrze rozumiem, że Staburags NBU 30 PTM

Ktoś lepiej zorientowany podpowie?

Pozdro
Piotr
kilka dokręceń z takim momentem niszczy gwinty to i trzeba wymieniać...


Tak, to prawda. Zastanawiam się jednak praktyką wymiany każdej śruby którą BMW każe wymienić.


Każe, bo mają fabrycznie naniesiony klej do gwintów.
Obrazek
niewiem
 
Posty: 1904
Rejestracja: piątek 05 lut 2010, 16:45
Lokalizacja: Kraków
Has thanked: 1 time
Been thanked: 23 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: mlody_erni » niedziela 23 lut 2020, 16:21

Istotne jest również aby obciążyć moto kierownikiem (80 kg.)
Przy dokrecaniu aby "zmusić" tuleje met./ gum. Do przejecia częsci obciążenia w odpowiednim zakresie.
Ładnie widać w ogłoszeniach " grzebane" moto w ktorym na centralce koło dotyka ziemi.
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert- był i nima :(
R1200 RoberT- był i nima :(
R1200 RoberT 90 Anniversary yes :)
Awatar użytkownika
mlody_erni
 
Posty: 11767
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 22:38
Lokalizacja: Krapkowice
Has thanked: 22 times
Been thanked: 55 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: zuper » niedziela 23 lut 2020, 16:41

Tatanka pisze:A gdzie dają (lub można zanabyć) takie fajne instrukcje do K51 w naszym języku ?
Mam oryginalnego Haynesa ale tam wszystko jest po ichniemu i wcale nie takie czytelne.



zajrzyj tutaj
viewtopic.php?f=17&t=37785
MTS 1260s Touring- tak właściwie to nigdzie nie mam daleko :yahooo
Junak M10

BMW K1300s
Harley Davidson V Rod Night Rod Special Black Mat
Suzuki GSX-F 650
CZ 350
Motorynka Pony M2
Awatar użytkownika
zuper
 
Posty: 540
Rejestracja: sobota 25 lut 2017, 20:08
Lokalizacja: śląsk T.G.
Has thanked: 0 time
Been thanked: 6 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: zbigniew gołowicz » niedziela 23 lut 2020, 16:58

Wniosę nieco zamieszania w te polaczenie dolne pg.
Tak jak wielokrotnie mówiłem ze za każdą informacja JAK zadaje dobie pytanie DLACZEGO TAK.
W tej operacji też.
Z konstrukcji i obciążeń nie widze potrzeby tak silnego dokrecenia ani użycia kleju. Z uwagi że średnio dwa razy w sezonie zaglądam w to miejsce w celu smarowania i przeglądu dokręcam to ok 80 N i smaruje gwint smarem aby zmniejszyć tarcie i nie niszczyć gwintu.
Tam naprawde nie ma zadnych sIł które luzuja to połączenie.
Stosuje te zasady od 2004 roku i motocykle moje przejechały bezawaryjnie ok 400 kkm i nic.

Nikogo nie namawiam do takich działań ale dla mnie zabezpieczenie typu "prezerwatywa na świeczkę".
Ale podpadłem tymi nie niepopularnymi działaniami.


Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
Moje wyjazdy i naprawy
Bez opisu niech zdjęcia bronią sie same

https://plus.google.com/u/0/photos/1088 ... 627/albums
zbigniew gołowicz
 
Posty: 6600
Rejestracja: środa 20 kwie 2011, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 13 times
Been thanked: 106 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: Golden76 » niedziela 23 lut 2020, 19:59

zbigniew gołowicz pisze:Wniosę nieco zamieszania w te polaczenie dolne pg.
Tak jak wielokrotnie mówiłem ze za każdą informacja JAK zadaje dobie pytanie DLACZEGO TAK.
W tej operacji też.
Z konstrukcji i obciążeń nie widze potrzeby tak silnego dokrecenia ani użycia kleju. Z uwagi że średnio dwa razy w sezonie zaglądam w to miejsce w celu smarowania i przeglądu dokręcam to ok 80 N i smaruje gwint smarem aby zmniejszyć tarcie i nie niszczyć gwintu.
Tam naprawde nie ma zadnych sIł które luzuja to połączenie.
Stosuje te zasady od 2004 roku i motocykle moje przejechały bezawaryjnie ok 400 kkm i nic.

Nikogo nie namawiam do takich działań ale dla mnie zabezpieczenie typu "prezerwatywa na świeczkę".
Ale podpadłem tymi nie niepopularnymi działaniami.


Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka


Czym smarujesz gwint?
I rozwiej moje wątpliwości co do smaru łożysk pg?
Piotr vel Golden

Rower —> 50 cm —> CBF125 —> DL650 —> R1200GS LC —> i co dalej ?
Awatar użytkownika
Golden76
 
Posty: 68
Rejestracja: poniedziałek 18 lut 2019, 09:35
Lokalizacja: Stara Iwiczna
Has thanked: 9 times
Been thanked: 0 time

Re: Jakim momentem?

Postautor: Ula Torge » niedziela 23 lut 2020, 23:08

Wg fizyki jedna chwila = 3 momenty. Ja bym to dokręcił przez chwileczkę :wink:
GL 1.5
Awatar użytkownika
Ula Torge
 
Posty: 1451
Rejestracja: wtorek 08 wrz 2015, 20:53
Has thanked: 66 times
Been thanked: 19 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: Wódz » poniedziałek 24 lut 2020, 00:26

zbigniew gołowicz pisze: za każdą informacja JAK zadaje dobie pytanie DLACZEGO TAK.


Nie mam zamiaru pouczać Mistrza, ale odważę się swoje powiedzieć Obrazek

To jest element nie tylko stabilizujący ale i USZTYWNIAJĄCY całe tylne zawieszenie! Stąd tak duże zalecane momenty. Jednostronne wahacze przenoszą ogromne siły, które nie są tak równomierne jak w standardowych zawieszeniach, warto mieć to na uwadze. A już tym bardziej w zdrowo łojonym po terenie GejeSie przecie :diabel Ja bym się nie odważył na stosowanie "ułatwiaczo-popuszczacza odkręcania" w tak newralgicznym miejscu jakim jest smarowanie tej śruby, tylko po to żeby się łatwiej przy demontażach toto odkręcało. Cza mieć odwagę moim zdaniem, bo to że 100 razy się coś udało nie znaczy że 101 się nie spipcy :twisted: Kiedyś mnie beształeś Zbyszek za stosowanie kajnerowych twardych śrub które mam zamiast oryginalnych mocujących kierownicę, a tu tak inne twoje podejście? :chok W odróżnieniu od kierownicy to jest naprawdę mocno newralgiczny punkt przecież. Dlatego ja tam zawsze dowalam ile trzeba i zawsze na klej. Do rozbierania wystarczy LEKKO zagrzać a nie szarpać siłą ( jak robi większość dzióbaczy). Wtedy i śruba żyje i sumienie spokojne. Oryginalna śruba tam jest pancerna i oberwanie gwintu jeszcze mi się nie zdarzyło, więc ja śrub nie wymieniam ( patrz powyższe 100 na 101 :crazy ) , ale właśnie żeby była pewność że gwint jest nienaruszony takim momentem poprzedniego dokręcania, to BMW zaleca używać tam nowej śruby. Tyle teoria. Czy zasadna nie będę się szarpał. Każdy ma swoje sposoby.
KAŻDY JEST KOWALEM SWOJEGO MOTOCYKLA
https://youtu.be/bmLuHaR1qw0"
W imię zasad skur....u
Awatar użytkownika
Wódz
 
Posty: 3837
Rejestracja: środa 16 sty 2013, 05:48
Lokalizacja: Hard River
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: zbigniew gołowicz » poniedziałek 24 lut 2020, 08:55

Jeżeli kajnerowa znaczy nierdzewna lub kwasowa to oczywiście że nie polecam.Tylko ładnie wyglada.
Do połączenia kierownicy szczególnie przy podwyższeniu z uwagi na długość sruby tylko od wytrzymałości 10.9 w górę.
Zachęcam do przyjrzenia sie konstrukcji węzła mocowania pg w moto po 2004 roku a przekonacie się że głównym zadaniem tej śruby jest aby nie powypadały te cześci.
Dodatkowo sily wzdłużne ograniczają "widły" pg.
Sruba jest b.mocno przewymiarowana ale tak jest i koniec.
Z uwagi, że należy tam zaglądać co niestety nie jest uwzględnione w czynnościach obslugowych smarowanie tego miejsca klejem uważam za nieco przesadne.
Rozgrzanie kleju do odpowiedniej temperatury na gwincie w tym miejscu też nie jest proste i łatwe z uwagi na duży odbiór ciepła przez aluminiowy wahacz
Każdy kowalem swego szcześcia . Róbta co chceta.[emoji3]





Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
Moje wyjazdy i naprawy
Bez opisu niech zdjęcia bronią sie same

https://plus.google.com/u/0/photos/1088 ... 627/albums
zbigniew gołowicz
 
Posty: 6600
Rejestracja: środa 20 kwie 2011, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 13 times
Been thanked: 106 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: Wódz » poniedziałek 24 lut 2020, 12:03

Zbychu , śruby ( przy kierownicy ) mam twarde, tylko że ty wtedy twierdziłeś że z kowalami nie będziesz gadał bo ma być jak książka pisze i szlus, więc .... :kiss
KAŻDY JEST KOWALEM SWOJEGO MOTOCYKLA
https://youtu.be/bmLuHaR1qw0"
W imię zasad skur....u
Awatar użytkownika
Wódz
 
Posty: 3837
Rejestracja: środa 16 sty 2013, 05:48
Lokalizacja: Hard River
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: zbigniew gołowicz » poniedziałek 24 lut 2020, 18:58

Wódz pisze:Zbychu , śruby ( przy kierownicy ) mam twarde, tylko że ty wtedy twierdziłeś że z kowalami nie będziesz gadał bo ma być jak książka pisze i szlus, więc .... :kiss
Co to znaczy twarde?
Określilem jakie uważam za odpowiednie.


Wysłane z mojego SM-A505FN przy użyciu Tapatalka
Moje wyjazdy i naprawy
Bez opisu niech zdjęcia bronią sie same

https://plus.google.com/u/0/photos/1088 ... 627/albums
zbigniew gołowicz
 
Posty: 6600
Rejestracja: środa 20 kwie 2011, 18:34
Lokalizacja: Warszawa
Has thanked: 13 times
Been thanked: 106 times

Re: Jakim momentem?

Postautor: Wódz » poniedziałek 24 lut 2020, 20:16

JAWOHL Herr General ! Obrazek

Już grzecznie wpisuję do sztambucha nowy dogmat i jako śmieć marny przepraszam że nie zauważyłem że określiłeś co uważasz za odpowiednie. Idę się schować pod dywan Obrazek


:wink:
KAŻDY JEST KOWALEM SWOJEGO MOTOCYKLA
https://youtu.be/bmLuHaR1qw0"
W imię zasad skur....u
Awatar użytkownika
Wódz
 
Posty: 3837
Rejestracja: środa 16 sty 2013, 05:48
Lokalizacja: Hard River
Has thanked: 1 time
Been thanked: 36 times


Wróć do Garaż - seria R

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 12 gości

cron