Poprawa parametrów silnika

Sprawy techniczne związne z modelami serii R, czyli wszystkie boxery: GS, GS ADV, GS LC, GS ADV LC, R, S, RS, RT, C, CL...

Moderatorzy: Grzesiek, Tank

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: tomkraft » czwartek 13 kwie 2017, 12:51

Osobiście, wszelkie modyfikacje w tej klasie motocykli są moim zdaniem nie potrzebne, zakładając ten wątek sugerowałem się przeróbkami kolegów/użytkowników z zagranicy. Dla przykładu Oni najpierw wymieniają coś, a potem dzielą się opinią, u nas wszystko rozgrywa się na etapie "a po co?"
Dlatego ludzie szukając szczęścia, zaczynają od prostej wymiany felg z lekkich stopów do grzebania przy silniku, żeby czuć satysfakcję z posiadania czegoś wyjątkowego lub dla samej radochyi, że da się poprawić fabrykę.

Z drugiej strony nie każdy posiada taką wiedzę jak Zbyszek, ja osobiście marzyłem od dziecka o motocyklu który zdobył Dakar i też się rozczarowałem. Ale jak na razie miłość trwa. Chciałbym żeby mój egzemplaż, był mega zwinny, lżejszy, to zawieszenie było bardziej elastyczne. Jak coś się rozwali, żeby nie kosztowało to tyle co równowartość kilkuletniego japończyka.
T.Kr...
BMW R1200GS, WFM M06 123ccm
Yamaha FZ6
Honda Hornet 600S
MZ ETZ 250
2x MZ ETZ 150
Romet Ogar 200
Awatar użytkownika
tomkraft
 
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 05 lip 2015, 19:32

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: tomkraft » czwartek 13 kwie 2017, 12:52

A z innej strony kto by nie chciał jeździć SUVem z osiągami lambo ;))
T.Kr...
BMW R1200GS, WFM M06 123ccm
Yamaha FZ6
Honda Hornet 600S
MZ ETZ 250
2x MZ ETZ 150
Romet Ogar 200
Awatar użytkownika
tomkraft
 
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 05 lip 2015, 19:32

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: Szaman » czwartek 13 kwie 2017, 13:00

tomkraft pisze:Osobiście, wszelkie modyfikacje w tej klasie motocykli są moim zdaniem nie potrzebne, zakładając ten wątek sugerowałem się przeróbkami kolegów/użytkowników z zagranicy. Dla przykładu Oni najpierw wymieniają coś, a potem dzielą się opinią, u nas wszystko rozgrywa się na etapie "a po co?"
Dlatego ludzie szukając szczęścia, zaczynają od prostej wymiany felg z lekkich stopów do grzebania przy silniku, żeby czuć satysfakcję z posiadania czegoś wyjątkowego lub dla samej radochyi, że da się poprawić fabrykę.

Jakbym miał 4 K USD miesięcznie to też bym eksperymentował :mrgreen:
U mich taki GS 1200 LC to kosztuje z 5 wypłat, nowy w serwisie, to co mają nie eksperymentować, robią to "dla sportu" i żeby potem pochwalić się na forum.
Co do pojęcia, to cieniutko z myśleniem i wiedzą u nich :wink: (piszę o USA)
VS1400 R1150GS R1200GS
Nic nie jest tak proste, aby nie dało się popsuć.
https://www.bikepics.com/members/wieniek/
Awatar użytkownika
Szaman
 
Posty: 967
Rejestracja: niedziela 18 paź 2015, 20:05
Lokalizacja: Mińsk Maz

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: tomkraft » czwartek 13 kwie 2017, 13:08

Dlatego rozsądny Polak, zanim coś zmieni 5 krotnie się zastanowi i zapyta 10 innych Polaków o zdanie :drinking
T.Kr...
BMW R1200GS, WFM M06 123ccm
Yamaha FZ6
Honda Hornet 600S
MZ ETZ 250
2x MZ ETZ 150
Romet Ogar 200
Awatar użytkownika
tomkraft
 
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 05 lip 2015, 19:32

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: jp.g » piątek 14 kwie 2017, 17:18

No to może opiszę swoje doświadczenia w temacie "Poprawianie fabryki"

Kupiłem kilka lat temu BMW R1100R 75-Anniversary z USA. (ehh piękne i ukochane to moto było - przypis autora). Od początku zastanawiało mnie zamontowane w nim przez serwis Dobeck Performance http://www.dobeckperformance.com urządzenie o profesjonalnie brzmiącej nazwie "Fuel injection control box" firmy TFI http://www.tficontrollers.com. Jako że dociekliwy czasem bywam skontaktowałem się z serwisem w USA, który to zamontował by poznać i zrozumieć bliżej "o co kaman". Otrzymałem szybko komplet dokumentów oraz instrukcji jak regulować "toto" i jak osiągnąć jeszcze lepsze parametry silnika; zrozumiałem jak działa i w czym ma pomagać ale... ciagle myślałem jak się "Obcego" pozbyć z mojego "Nostromo" (pamiętacie film?). Schodziło mi z tym porządkiem w silniku i w końcu zapomniałem o całej sprawie. Zapomniałem aż do czasu jednej z podróży po Europie kiedy to... motocykl nagle stanął na austriackiej autostradzie. Po prostu stanął a chwilę przed pracował na luzie z obrotami w granicach 6000/min. Stanął i tyle w temacie. Sam nie wiem jak, ale udało mi się dopchać moto pod prąd do najbliższego zjazdu z autostrady (blisko na szczęście było, kilkaset metrów raptem... kurczę ale się wtedy zmęczyłem) a potem w pełnym słońcu po 1h znów sam nie wiem jak ale jakoś udało się uruchomić silnik i mimo, że pracował jak przedwojenny traktor dojechałem do najbliższego serwisu. Właściciel serwisu drapiąc się po głowie (a może po innej części męskiego ciała) stwierdził, że nie pamięta kiedy słyszał by "taki" w domyśle stary dobry boxer po prostu zatrzymał się na drodze (z wyjątkiem braku paliwa oczywiście) i wtedy mnie olśniło!!!! "Fuel injection control box" - Mamy Cię!!!
Cała historia wraz z demontażem całego ustrojstwa w Austriackim serwisie kosztowała mnie kilka godzin z podróży, sporo nerwów, potu (+30st) i uszczupliła konto o EUR 110,-
Jakbym spotkał tego co wpadł na pomysł poprawiania fabryki to bym go z całej siły w d..pę kopnął.

No więc ja mam swoją opinię w temacie "Poprawianie fabryki", no chyba że to fabryka poprawia samą siebie ale to już zupełnie inny wątek.
R1100GS, R1100R obecnie R1200GS
Awatar użytkownika
jp.g
 
Posty: 29
Rejestracja: poniedziałek 05 wrz 2016, 15:56

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: Nerd » niedziela 16 kwie 2017, 07:26

Jp.g nie ma nic złego w poprawianiu fabryki, miałeś pecha i tyle :) Motor to tylko blacha i plastik.
Ja mam boosterplug i nie narzekam choć przyrost mocy ( + wycięty kat ) jest jakby to ująć, na granicy zauważalności.
Wolnossące silniki do dłubania to du..a, tam się nie da nic sensownego zrobić.
Nerd
 
Posty: 239
Rejestracja: poniedziałek 23 lut 2015, 20:52

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: samad » niedziela 16 kwie 2017, 12:49

Czytając niektóre wypowiedzi ,mam wrażenie ,że jestem na ,,fejsie,, - każdy pisze co mu ,,ślina na język przyniesie ,, i jest tak zawzięty w ,,swoich racjach,, , że zastanawiam się czy warto odnosić się w danym temacie i czy czytać wątek dalej - pisanie i odnoszenie się do tematu tak ogólnikowo jest bezsensowne i robi ,,wodę z mózgu,, tym co chcieli by dowiedzieć się coś sensownego w danym temacie .........już za czasów ,,simsona,, było wiadomo , że bez zmiany kompresji lub pojemności nie wiele da się zrobić , czasy się zmieniły więc doszedł jeszcze komp. Nie zgodzę się z tym ,że fabryki w,, tak dobrym sprzęcie nie da się poprawić,, ponieważ fabryka sama się poprawia - choćby samymi mapami . Stosowanie wszelkich ,, boosterplug-ów czy emulatorów to tylko kosztowne półśrodki .Do poprawnej modyfikacji sama kasa , super wiedza i znajomość tematu niestety nie wystarczy - musi jeszcze być sprzęt do wykonania mechanicznych modyfikacji jak i sprzęt kontrolna pomiarowy w celu zestrojenia i potwierdzenia tego co zrobiliśmy - często sama modyfikacja silnika niestety pociąga za sobą także potrzebę modyfikację przełożeń ............ Sam jestem na etapie poważnych modyfikacji silnika - dlaczego - bo miałem awarię, zapoznałem się z problemami danej jednostki i nie do końca pasowała mi charakterystyka pracy tego silnika - co do żywotności -bazuję na elementach oryginalnych BMW , nie doprężam silnika i nie zmieniam jego pojemności , a to co do tej pory osiągnąłem jest dla mnie dalece satysfakcjonujące - wzrost sprawności silnika w postaci podniesienia ciśnienia sprężania do 14,7 , silnik bardziej dynamiczny i zarazem ekonomiczniejszy ,lepsze rozłożenie momentu w całym zakresie obrotów , przyjemniejsza praca silnika zwłaszcza przy wyższych obrotach . Czy był sens takich modyfikacji - ekonomicznie pewnie nie , ale satysfakcja jest bezcenna ,i nie dlatego ,że projekt się udał -tylko dlatego ,że wyeliminowałem elementy które dosłownie mnie wkór...ły do tego stopnia że nie mogliśmy z moto się polubić , a jazda była przyjemnością tylko w określonych prędkościach obrotowych i na odpowiednich odległościach .......................
Tyle powrotów ile wyjazdów...........
BMW K1200LT
HONDA ST1300
HONDA ST1100
samad
 
Posty: 99
Rejestracja: sobota 17 paź 2015, 19:48

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: mlody_erni » niedziela 16 kwie 2017, 13:57

To jak bez doprężania podniosłeś ciśń. sprężania :sos
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert

Z nami możesz czuć się bezpiecznie
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 7851
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 21:38
Lokalizacja: Krapkowice

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: żużu » niedziela 16 kwie 2017, 14:26

Inne czasy pracy zaworów?
Może jakiś rodzaj doładowania dynamicznego?

Żużu 77; Cieszyn; R1200RT '05
Awatar użytkownika
żużu
 
Posty: 1801
Rejestracja: czwartek 17 kwie 2014, 16:02
Lokalizacja: Cieszyn

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: tomkraft » niedziela 16 kwie 2017, 15:22

https://www.youtube.com/watch?v=pHNLb_epZTQ&t=941s

Różnica niezauważalna, ale kombinują.
T.Kr...
BMW R1200GS, WFM M06 123ccm
Yamaha FZ6
Honda Hornet 600S
MZ ETZ 250
2x MZ ETZ 150
Romet Ogar 200
Awatar użytkownika
tomkraft
 
Posty: 88
Rejestracja: niedziela 05 lip 2015, 19:32

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: samad » niedziela 16 kwie 2017, 18:05

tomkraft - Tak jak pisałem samą ,,elektroniką,, nie wiele się zmieni - akurat w tym modelu Lt wymiana kości ma sens z epromu na eepram , tylko po to by kość była wielokrotnego zapisu celem poprawy parametrów , a nie wymiany za każdym razem kości pamięci :D ...........

mlody_erni - Podniosłem ciśnienie sprężania , a nie stopień sprężania - czyli sprawność napełniania - wymiana przepustnic z 34 na 38mm , krótkie ariboxy z 32 na 38 mm wałki rozrządu bardziej ostre ( większy wznios i dłuższe czasy otwarcia) w kolektorze wydechowym wygładzone spawy ( przekrój powiększony po 2mm x4szt) , zmiana końcówki wydechu zagiętej 90 st na prosty wylot z 38 na 46mm , ----elekt wzrost ciśnienia sprężania z deklarowanych 13,5 na 14,7 ---dalsze modyfikacje --wymiana wtryskiwaczy na większe , inne mapy wtrysku i zapłonu -efekt - kompletny brak zadymienia i nadmiaru pary( typowego dla LT ) , silnik bardziej elastyczny ( na każdym biegu ciągnie jednakowo od samego dołu) zużycie paliwa przy spokojnej jeździe do 150 na poziomie 4,2-4,6 a, przy normalnej do 160 i tak poniżej 5 ( współczynnik AFR w całm zakresie w normie - bez podciągania na mapach ) --aktualnie zmiana przełożenia przekładni głównej z 2,62 na 2,75 - spodziewany efekt bardziej dynamiczne przyspieszenie i poprawę elastyczności na poszczególnych biegach ( zwłaszcza piątka w górnym zakresie) przy jednoczesnym odciążeniu skrzyni biegów oraz najprawdopodobniej (wbrew pozorom) , spodziewany większy V-max ( i nie koniecznie jakiś wzrost apetytu na Pb- no chyba , że przy zapinaniu :D :lol: ) -- a jak będzie czas pokaże ------------pozostała jeszcze dwukrotna wizyta na hamowni w celu sprawdzenia pozostałych map (ewentualnego dostrojenia ) i sprawdzenia efektu przeniesienia mocy na koło przed i po wymianie dyfra.............

LT rocznik 2000

Na silnik doprężony jeszcze przyjdzie czas - taki też jest aktualnie w projekcie ,tyle tylko ,że za podniesieniem stopnia sprężania -max moment idzie do góry wraz z obrotami ( a nie o to mi tu chodziło ) i niestety temp też idzie do góry............
Tyle powrotów ile wyjazdów...........
BMW K1200LT
HONDA ST1300
HONDA ST1100
samad
 
Posty: 99
Rejestracja: sobota 17 paź 2015, 19:48

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: mlody_erni » niedziela 16 kwie 2017, 18:19

Chylę beret przed pasjonatem :good
Jedyne co mi się kiedyś udało to tjuningować ( czas przeszły niedokonany :crazy ) f126p
NIE ROZ DA JE BA NA
R1150 Robert

Z nami możesz czuć się bezpiecznie
Awatar użytkownika
mlody_erni
Pilnuję porządku
Pilnuję porządku
 
Posty: 7851
Rejestracja: niedziela 22 cze 2014, 21:38
Lokalizacja: Krapkowice

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: Hantkoos » poniedziałek 17 kwie 2017, 08:40

Fajnie się to wszystko czyta...szkoda tylko, że bez jednego wykresu z hamowni na poparcie słów.
W motku nie jestem ekspertem, za to mam pewne doświadczenie w puszkowej turbobenzynie, dlatego dla mnie jedna i ta sama hamownia to absolutna !podstawa jakichkolwiek! zmian softu czy tym bardziej hardware'u w silniku :mur
Po świętach jak się ogarnę na spokojnie, pozbieram moje wykresy z przestrzeni 2 lat od zupełnej serii do stanu dzisiejszego (zmienionego dolotu do airboxa i filtra, decata i zmienionego wydechu). Jak to zwykle w silniku atmosferycznym bez grubych zmian(wałki, stroker, obróbka głowicy i kanałów, standalone ecu/remap) wielkich zysków nie ma co oczekiwać, ale lekkiej poprawy przebiegu kresek i wzrostu mocy o circa 5% bez zmiany map jak najbardziej.
"Rules are made to be broken"


Bardzo Motocyklowa Wielkopolska 3ple black 12GS
*1150 GS zaraz na sprzedaż
Awatar użytkownika
Hantkoos
 
Posty: 363
Rejestracja: środa 01 paź 2014, 16:23
Lokalizacja: Poznań

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: aadamuss » poniedziałek 17 kwie 2017, 09:32

Dla 5% to lepiej wypakować zbędne graty z auta ;-) U mnie bagażnik dachowy robi wyczuwalny opór - jakbym z szafą jeździł :-) pozdr adam
Awatar użytkownika
aadamuss
 
Posty: 307
Rejestracja: poniedziałek 09 lis 2015, 22:13
Lokalizacja: Poznań

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: samad » poniedziałek 17 kwie 2017, 11:58

Hantkoos - przecież napisałem co zostało zmienione , dlaczego i co zamierzałem osiągnąć - gdyby zależało mi na mocy zaczął bym od doprężania lub silnika już doprężonego ( w tym wypadku wymiana tłoków stad też są prace nad projektem z drugim silnikiem) jak też pisałem ,wszystkie części i podzespoły są seryjnie stosowane w serii k1200 , a nie tjuningowe niewiadomego pochodzenia, na mapach bazuję także seryjnych ( aktualnie znanych jest mi 12 map i dla jednostek 100 i 130 konnych - remaping tylko i wyłącznie na dodatkowej kości i to jeśli naprawdę będzie potrzebny ) Oczywiście ,że hamownia jedna i ta sama - pomiarów jest sporo - po zakończeniu prac będą też najciekawsze wykresy wykresy -choćby do porównania................Z turbo w puszce też mam jakieś doświadczenia ( projekt najstarszego syna - honda ze 120 na 350 koników - oczywiście przy zakuciu - zakończony kilka lat temu powodzeniem i do teraz jeszcze silnik żyje :D ) o innych drobnych projektach nie wspomnę ( i to nie tylko związanych z modernizacją silników - moim zamiarem nigdy nie było osiągnięcie max wyników - prace bardziej skierowane są pod kontem podniesienia komfortu i bezpieczeństwa na drodze .............
Tyle powrotów ile wyjazdów...........
BMW K1200LT
HONDA ST1300
HONDA ST1100
samad
 
Posty: 99
Rejestracja: sobota 17 paź 2015, 19:48

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: Hantkoos » poniedziałek 17 kwie 2017, 15:17

Tym bardziej czekam na Twoje wykresy bo zakres duuuużo większy niż u mnie i jestem ciekaw jak to działa w cegle bo w motopompie widzę mniej więcej po swoim i tym bardziej fajnie byłoby skonfrontować kreski z innym bokserami :D
Fajnie że podchodzisz do tego tak jak podchodzisz, i post mój nie był ukierunkowany na negację :good
"Rules are made to be broken"


Bardzo Motocyklowa Wielkopolska 3ple black 12GS
*1150 GS zaraz na sprzedaż
Awatar użytkownika
Hantkoos
 
Posty: 363
Rejestracja: środa 01 paź 2014, 16:23
Lokalizacja: Poznań

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: mdxmd » poniedziałek 17 kwie 2017, 20:35

też chodzi mi po głowie jakaś lekka modyfikacja R1200, zaciekawił mnie moduł rapid bike z modyfikacją sygnałów sondy lambda, jest to najmniej kolizyjne rozwiązanie tyle, że R1200 ma 2 sondy czy aby nie trzeba wtedy kupić 2szt. modułów co daje koszt ok 1600zł - czyli tyle ile kosztuje profesjonalna modyfikacja map na hamownii...

Ale jak bardziej się nad tym zastanowić to jedynie modyfikacja mapy daje wymierne efekty, ale wiąże to się z całkowitym wycięciem z softu sond lambda + zrobienie programu pod konkretny moto, spalanie raczej wzrośnie, może nie dużo.

odnośnie analogii do pojazdów JAPAN - zauważcie, że każdy japończyk ma w układzie wydechowym dopalanie spalin znane już od dawna - czyli wtłaczane jest tam powietrze, które dopala to co nie zostało spalone w cylindrze, takie rozwiązanie pozwala silnikowi pracować na korzystniejszym AFR niż ma to miejsce w BMW, silnik pracuje na bogatszej mieszance, lepiej się zbiera mniej klekocze itddd... no cóż trochę więcej pali, ale coś za coś.

BMW nie stosuje dopalania w układzie wydechowym, dlaczego? lepsza kontrola nad spalinami i mniejsze spalanie, jak dla silnika o pojemności 1,2l przy masie moto 240kg. to to nie jedzie kompletnie przy umiarkowanym operowaniu gazem, użyteczny zakres obrotów jest powyżej 3000. Ale funkcjonalność moto pozwala zapomnieć o innych brakach.
Jechać tam gdzie nic nie ma!
mdxmd
 
Posty: 42
Rejestracja: czwartek 30 lip 2015, 07:05
Lokalizacja: Lubartów

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: g88 » wtorek 18 kwie 2017, 05:45

mdxmd pisze:.... to to nie jedzie kompletnie przy umiarkowanym operowaniu gazem, użyteczny zakres obrotów jest powyżej 3000. Ale funkcjonalność moto pozwala zapomnieć o innych brakach.


Chcesz mieć lepszy dół to kup jakiegoś Czopka z sinikiem 1800ccm. Moim zdaniem to takie bezsensowne narzekanie, myślę że motocykl elektryczny rozwiąże Twój problem, tam będziesz miał moment od początku do końca skali obrotów. Użyteczne obroty w GS to 4000-6000rpm przy śmiesznym spalaniu 5,5l benzyny :good
R1200 GS Adventure / Husqvarna TE 310
Awatar użytkownika
g88
 
Posty: 132
Rejestracja: piątek 03 lip 2015, 07:23
Lokalizacja: Gliwice

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: mdxmd » wtorek 18 kwie 2017, 12:01

g88 pisze: Chcesz mieć lepszy dół to kup jakiegoś Czopka z sinikiem 1800ccm. Moim zdaniem to takie bezsensowne narzekanie, myślę że motocykl elektryczny rozwiąże Twój problem, tam będziesz miał moment od początku do końca skali obrotów. Użyteczne obroty w GS to 4000-6000rpm przy śmiesznym spalaniu 5,5l benzyny :good


Jeżeli nie masz nic konstruktywnego do napisania to są do tego odpowiednie wątki... także o silnikach elektrycznych ale jak przypuszczam na innych forach...

wracając do tematu..

Dzwoniłem do K.K jak wygląda sprawa modyfikacji mapy i wygląda na to, że różnica jest wręcz ogromna w stosunku do stanu fabrycznego i nie chodzi wcale o podniesienie mocy, motocykl fajnie jeździ i idzie konkretnie "od dołu" ciekaw jestem czy ktoś z forum robił taki zabieg i jakie ma wrażenia po....

Pewnym rozwiązaniem jest także stosowanie dodatków do paliwa poprawiających spalanie ja testowałem liqui moly, który także daje niewielkie efekty w postaci miękkiej i równiejszej pracy silnika, wymiernym efektem dobrych dodatków jest czystość komory spalania, należy pamiętać, że mamy w GS'ach po 2007 12:1 do 12.5:1 stopnia sprężania i każda ilość nagaru nie jest mile widziana... Może ktoś stosował Archoil 6200 ?
Jechać tam gdzie nic nie ma!
mdxmd
 
Posty: 42
Rejestracja: czwartek 30 lip 2015, 07:05
Lokalizacja: Lubartów

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: g88 » wtorek 18 kwie 2017, 13:21

Dobrze, że przynajmniej konstruktywnie odpisałeś, bijesz pianę i niepotrzebnie się napinasz :P
R1200 GS Adventure / Husqvarna TE 310
Awatar użytkownika
g88
 
Posty: 132
Rejestracja: piątek 03 lip 2015, 07:23
Lokalizacja: Gliwice

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: mdxmd » niedziela 14 maja 2017, 22:53

zrobiłem dość mało wymagający test,

najpierw wszelkie regulacje włącznie z synchronizacją tak aby wszystko grało jak należy, udało się uzyskać korekcje lambda długoterminowe max 0.5% różnicy i krótko terminowe identyczne na obu cylindrach

następnie odłączyłem sondy lambda

i zrobiłem trasę ok 20km

efekt spalanie niższe o 0.2L (4.1L/100) niż na sondach!!! na tej samej trasie (wracając włączyłem sondy 4.3L/100)
motocykl bardzo żwawo reaguje na gaz, a w zakresie 2000-3000 obr pracuje bardziej miękko,
do 2000obr praca silnika jest b.płynna można jechać bez problemu na 5 biegu
bardziej płynnie wchodzi na obroty,

generalnie same +, co ciekawe silnik pracuje na ostatnio zapamiętanych wyjściowych parametrach (wolne obroty) bo regulatory wolnych obrotów zarówno na sondach jak i bez mają bardzo zbliżoną wartość, wniosek z tego jest taki iż skład mieszanki na wolnych obrotach jest zbliżony.

dodam tylko, że z moto nie było problemów, ot czysta ciekawość jaki będzie efekt wyłączenia loop mode....,

po tym krótkim teście moim zdaniem warto brać po uwagę tuning w postaci emulatorów (zmiana punktu pracy) sond lambda ew. co lepsze remapowanie ECU na hamowni
Jechać tam gdzie nic nie ma!
mdxmd
 
Posty: 42
Rejestracja: czwartek 30 lip 2015, 07:05
Lokalizacja: Lubartów

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: e46 » niedziela 14 maja 2017, 23:31

po tym krótkim teście moim zdaniem warto brać po uwagę tuning w postaci emulatorów (zmiana punktu pracy) sond lambda ew. co lepsze remapowanie ECU na hamowni


Miałem u siebie zamontowany moduł Rapid Bike Easy, który modyfikował charakterystykę sondy celem wzbogacenia mieszanki. Zamontowałem to, po zmianie końcówki wydechu na taką bez katalizatora - celem było ograniczenie poszarpywania w okolicach 3tyś. rpm. Moduł obsługiwał 1 szt. sondy, bo tyle było w wydechu.

Urządzonko miało dwa regulatory - jeden dopasowanie charakterystyki oraz drugi regulujący dawkę paliwa (chyba obniżający wykres lambdy). Przy przesadnym "dolaniu" paliwa nie przepalał całej mieszanki (do tego stopnia można było dodać). Komp i tak po dłuższym czasie dopasowywał korekcje długoterminowe, więc to rozwiązanie nie było do końca fortunne. Ot takie to mądre kompy mamy w naszych bmw
R1200GS LC
KTM 350 SX-F
E83 3.0d XDrive

Inpa/GT1 Coder
Awatar użytkownika
e46
 
Posty: 53
Rejestracja: niedziela 15 maja 2016, 22:17
Lokalizacja: Konin

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: mdxmd » poniedziałek 15 maja 2017, 08:12

jedną sondę? to był pewnie R1150, ale tam nie ma korekcji krótko i długo terminowych... ale z wzbogacaniem mieszanki nie można przesadzić ponieważ sonda nie działa liniowo i zakres kiedy jeszcze funkcjonuje jest niewielki w obu kierunkach, przy regulacji najlepiej podpiąć kompa i sprawdzić do jakiego momentu wzbogacania mamy na sondzie wykres świadczący o pracy sondy, inaczej regulacji nie będzie a komputer albo doda za dużo paliwa na max'a albo będzie ujmował.. aż do zgaśnięcia.

Odłączenie sond powoduje, że regulacja (loop mode) zostaje wyłączona i dawki idą na sztywno z mapy, tutaj jednak nie ma regulacji wyjściowej jak było np. w R1100 (potencjometr) ale z tego co zauważyłem to przy dobrze wyregulowanym silniku, robimy trasę aby ustawiły się korekcje i wyłączam sondy... nastawy i korekcje pozostają już nie zmienione aż do momenty kiedy ponownie włączymy sondy. Przetestuję to jeszcze na dłuższej trasie. Błędu na kokpicie nie wyrzuca, zapamiętuje go jedynie w pamięci.

Gdyby to podsumować to sondy włączamy tylko po regulacji zaworów i synchro po czym robimy 20-30km aby komp zrobił sobie mapę (najlepiej zrobić to kiedy jest chłodniej ewentualnie wieczorem, kiedy są lepsze warunki do spalania paliwa) uwzględniając korekty i odłączamy sondy... ważne też aby wszystko było sprawne w moto i silnik pracował prawidłowo przy włączonych sondach .

oczywiście efekt końcowy to moje jazdy testowe i nie jest zweryfikowany żadnym badaniem AFR z testami na hamowni, ale może ktoś ma takie możliwości.... i nikogo nie namawiam a wręcz odradzam takie testy...środowisko jest najważniejsze ;)
Jechać tam gdzie nic nie ma!
mdxmd
 
Posty: 42
Rejestracja: czwartek 30 lip 2015, 07:05
Lokalizacja: Lubartów

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: robcio » poniedziałek 19 cze 2017, 22:57

a wszystko to dla 5KM :biggrin podziwiam ale i rozumiem też tuningowałem atmosferyczne silniki świry są wśród nas :rotfl
robcio
 
Posty: 488
Rejestracja: niedziela 17 maja 2015, 17:06
Lokalizacja: Łódzkie

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: samad » wtorek 20 cze 2017, 08:05

Czy aby dla 5 KM - właśnie jestem po pierwszej wizycie na hamowni po modyfikacjach LTona- już po pierwszych testach było wiadomo , że sprawność napełniania wzrosła ( wzrost ciśnienia sprężania) ,po pierwszych kilometrach było wiadomo ,że moc wzrosła i rozkłada się zdecydowanie równiej w całym przedziale prędkości obrotowej ( w zależności od zastosowanej mapy i wtryskiwaczy było więcej lub jeszcze więcej :D - tyle ,że nie o to w tym projekcie chodziło ) . Na wybranej mapie ( nie najmocniejszej ,ale za to najbardziej poprawna -zimny, gorący ,wsteczny ,równa moc praktycznie od samego dołu w całym zakresie) wynik na hamowni był tylko potwierdzeniem - zysk 14KM , max prędkość 278km/h (na hamowni :D )-------hamownia potwierdziła również ,że do ideału jeszcze trochę brakuje - AFR w niektórych wartościach mógł by być lepszy--- obecnie w trzech miejscach robiony jest remaping ( w Polsce ,Anglii i Grecji - tak dla ciekawości kto zrobi to lepiej :shock: - proszę czytać -kto w ogóle będzie w stanie dobrze to zrobić :lol: -każdy z nich jest,, AAAsiorem,, , ale tylko do czasu gdy trzeba się wykazać ).Przypomnę tylko ,że prace są wykonywane na silniku nie doprężonym - więc wynik wzrostu mocy na poziomie 15-16 procent jeszcze bez remapingu uważam za spory ,,sukces,, zwłaszcza ,że za wzrostem mocy zmniejszył się apetyt na ,,zupę,, (obecnie 4,2l/100km w normalnych codziennych warunkach użytkowanie przy prędkościach około 120km/h ,gdzie AFR wykazuje dość bogatą mieszankę . AAAAAA i jeszcze jedno - jestem zwolennikiem świec irydowych ,ale akurat nie w tym przypadku - odczuwalne lepsze osiągi są na świecach oryginalnych -dwuelektrodowych ( oczywiście na tych mapach ). Tak czy inaczej opisałem ten przypadek tylko i wyłącznie dla osób które coś próbują zrobić ze swoim sprzętem , aby dopasować go do swoich potrzeb , żeby się nie poddawały nawet w tedy gdy znajdą się w ,,loży szyderców,, pod obstrzałem ludzi którzy niekiedy nie widzą różnicy między kluczem francuski ,płaskim czy oczkowym :lol: ...W takim temacie raczej oczekuje się pomocy co gdzie i jak , a nie po co na co i dlaczego --------- motocykl staje się wyjątkowy jak jego właściciel jest wyjątkowy i staje się jedynym na świecie gdy nie gdy nie ma drugiego takiego świra co go zmodyfikował :dance :lol: :crazy
Tyle powrotów ile wyjazdów...........
BMW K1200LT
HONDA ST1300
HONDA ST1100
samad
 
Posty: 99
Rejestracja: sobota 17 paź 2015, 19:48

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: arqs » wtorek 20 cze 2017, 09:08

wkleisz wykresy z hamowni (przed/po)?
Awatar użytkownika
arqs
 
Posty: 105
Rejestracja: sobota 09 sty 2016, 19:16
Lokalizacja: Łódź

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: samad » wtorek 20 cze 2017, 13:37

Jak już będzie finał to postaram się wkleić wykresy kolejnych etapów - obecnie są dalsze testy -porównanie wyników AFR z hamowni z wartościami AFR w praktyce na drodze i tu małe zaskoczenie wyniki różnią się dość znacznie od wykresu z hamowni - krzywa przebiegu z hamowni do około 3000obr /min ideał od około 3000do 4000obr/min lekko za bogato od 4000 do 5000obr /nim zubożenie ,ale tylko do granicy ideału , od 5000 do 6000 kierunek za bogato aż do 11,5 i tak do 7000obr potem zubożenie aż do 8000obr i tylko do 12,5 testy drogowe wypadają zdecydowanie inaczej - jazda z każdą stałą prędkością AFR na pozionie 14 do 14,8 , przyspieszanie na każdym biegu do 13,3 max 12,5 i tak do 6000obr lub 2/3 otwarcia przepustnicy i teraz ciekawostka powyżej 6000 jadąć ze stałą prędkością i powolnym przyspieszaniu AFR utrzymuje się na poziomie 14-14,5 natomiast pełne otwarcie przepustnicy - AFR spada nawet poniżej 11 następuje spadek mocy ( silnik jest zalewany) :cry: ------ tak więc hamownia to nie wszystko --testy drogowe dają lepszy obraz tego co się dzieje w warunkach rzeczywistych -- przy tak znacznych zmianach bez remapingu to cud że działa to poprawnie - niestety jak odpowiednie zmiany map nic nie dadzą ,będzie to świadczyło o tym ,że gdzieś dałem du..y i nadmiernie zmieniłem airboxy zmieniając długość ,,kolektorów,,ssących ,zmieniłem charakterystykę przewietrzania silnika w nieodpowiednim kierunku----- mam nadzieję,że kolejne testy i czas pokaże co z czym i dlaczego :hapy
Tyle powrotów ile wyjazdów...........
BMW K1200LT
HONDA ST1300
HONDA ST1100
samad
 
Posty: 99
Rejestracja: sobota 17 paź 2015, 19:48

Re: Poprawa parametrów silnika

Postautor: Macko » środa 21 cze 2017, 04:46

Można is na calosc I zwiekszyc pojemnosc do 1270cc
Obrazek
Awatar użytkownika
Macko
 
Posty: 39
Rejestracja: czwartek 30 lip 2015, 23:36

Poprzednia

Wróć do Garaż - seria R

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Majestic-12 [Bot] i 4 gości